B complex

5 Khasiat B Complex Yang Utama Buatkan Kita Mesti Makan Setiap hari

02:39

Mengikut pendapat pakar, vitamin B berfungsi dengan lebih berkesan secara bersama (B complex) daripada berasingan. Sebagai ulangkaji subjek sains ketika sekolah dulu, B complex merupakan sejenis vitamin larut air dan ia mudah hilang daripada makanan dan badan.

Oleh sebab inilah saya rasa peri pentingnya untuk anda tahu 5 Khasiat B Complex Yang Utama Buatkan Kita Mesti Makan Setiap Hari untuk memastikan kesihatan kita sentiasa optimum.

Testimonial B complex Shaklee
Kredit Gambar: Google

Khasiat #1

Kita menghadapi ketegangan fizikal atau psikologi setiap hari. Ketengangan ini mengakibatkan kadar metabolisma badan kita tinggi lalu ia membolot banyak vitamin B. 

Oleh itu ia sangat penting untuk di tambah setiap hari.

Khasiat #2

Sebahagian besar dari kita berhadapan dengan risiko rendah B complex. Macam mana anda mahu tahu anda menghadapi gejala B complex rendah di dalam badan?

Pernah alami letih sepanjang masa, lekas marah, gemuruh, jiwa tertekan, kurang selera makan, insomnia, sembelit, kualiti rambut tidak memuaskan ataupun pelbagai masalah kulit?

Jika ada salah satu pun sudah cukup menyatakan bahawa anda kekurangan B complex dalam badan. Pengambilan B complex setiap hari akan perlahan-lahan mengurangkan gejala ini.

Khasiat #3

Anda suka makan makan rapu atau makanan segera? Anda suka minum minuman yang manis? Kalau tak manis tak boleh minum. Ha, awas ya!

Pengambilan gula yang tinggi menghapuskan semua B complex! Ini kerana B complex di gunakan dengan pesat di dalam proses biokimia badan bagi menghasilkan tenaga iaitu proses yang di kenali sebagai Kitaran Krebs.

Bermakna jika pengambilan B complex tidak di tambah setiap hari tapi anda masih mengamalkan diet yang tinggi karbo dan gula, badan anda tidak akan mampu dapat melepaskan tenaga yang secukupnya. 

Inilah sebabnya mengapa rungutan utama seseorang yang rendah B complex ialah KELETIHAN dan PARAS TENAGA YANG RENDAH.

Jadi anda masih mahu mengabaikan pengambilan vitamin B complex? Hentikan alasan takut gemuk kerana ia tidak berasas.

Khasiat #4

Penting bagi golongan remaja yang sedang mengalami pertumbuhan yang pesat dan diet makanan yang tidak mengikut saranan pakar.

Khasiat #5

Bagi yang berumur 55 tahun ke atas, B complex merupakan satu suplemen wajib. Ini kerana pada peringkat umur ini B complex sudah tidak dapat di serap berbanding ketika zaman muda dahulu.

Penting sangat pada peringkat umur ini untuk mendapatkan konsentrasi Vitamin B complex yang lebih tinggi untuk memperolehi penyerapan yang lebih baik.

Ia penting bagi mengurangkan gejala-gejala 'kenyayukan' yang mungkin di salah ertikan sebagai penyakit 'Alzheimer' dan keadaan mental yang lain.

Memilih Tambahan B complex

B complex ialah salah satu label yang boleh di kelirukan oleh kata-kata pelbagai 'janji-janji manis' tetapi mungkin sesetengahnya tidak penting pun. Semak dulu 8 Checklist Label Untuk Pastikan Pembelian B Complex Terbaik sebelum anda membeli.

Secara ringkasnya anda perlu perhatikan:

1. Terdapat 8 jenis ahli B complex yang telah di kenalpasti. Produk berkenaan seharusnya mengandungi semua kelapan-lapannya sekali.

2. Enam hendaklah wujud dalam kira-kira 450 peratus DV itu. Dua yang lain biotin dan asid folik hendaklah wujud dalam 100 peratus DV. Ini kerana sedikit daripada dua ahli ini di cipta di dalam usus kita. Oleh itu tidak banyak di perlukan dalam diet.

3. Produk itu seharusnya tidak mengandungi pewarna tiruan, perisa atau sebarang pengawet.

4. Ini merupakan vitamin yang larut air. Oleh itu ia seharusnya di buat dalam bentuk tablet. Sesetengah syarikat membuat B complex berasaskan minyak dan memasukkannya ke dalam kapsul.


Rujukan: Makanan Tambahan, Dr Bruce Miller, Oak Publication 2014

Bagi memudahkan dan menjimatkan masa anda untuk 'survey' vitamin B complex mana yang memenuhi kesemua kriteria di atas, sudah semestinya saya mencadangkan B complex Shaklee. 

Sebotol berharga RM53.75 sahaja. Terdapat 120 biji di dalam satu botol kebiasaanya tahan sehingga 4 bulan.


Menariknya Promo Julai 2015 ini, anda boleh beli B complex dengan harga promosi yang mana hanya hanya perlu membayar untuk tiga botol sahaja dan sebotol lagi di berikan PERCUMA. Boleh jadikan hadiah hari raya buat ibu, ayah, atok dan nenek kan?

Dan menariknya jika anda terus mendaftar jadi ahli Shaklee, anda layak mendapat harga yang jauh lebih murah dan sebotol Vitalea PERCUMA. Memang penjimatan berganda ni. Siapa nak bagi benda FREE banyak-banyak macam ni kan?

Jadi apa tunggu lagi? Cepat-cepat hubungi saya untuk dapatkan harga promosi yang tertarik menarik ni. Jangan tunggu lama-lama ya.

Your Trusted SID
  ID 868991


Riza Afzan Asri


SMS/Whatsapp 012-4637064 


Email: rizaafzan@gmail.com


COD: Taiping dan kawasan sekitar Pos: Seluruh Malaysia


~Happy to share, pleasure to help!


You Might Also Like

4 respon

  1. Kekadang kita tak sedar apa yg kurang dlm badan kita sendiri kan RA...lebih lagi tak ambik apa apa supplement...
    So redho ajelah bagi yg tak bekerja mcm okje ni hihi...moga doberikan kesihatan yg baik hendaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman sekarang dah tak bersih macam dulu. Banyak sangat pencemaran. Nak tak nak zat makanan banyak kurang. SO pengambilan suplemen amat di galakkan.

      Delete
  2. Kalau tak jaga kesihatan di usia muda, memang akan beri kesan bila diusia emas. Pengambilan makanan tamabahan memang diperlukan sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Especially kita perempuan mood-swing peneman setia.

      Delete

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts