Garlic Shaklee

6 Jenis Makanan Tingkatkan Sistem Imun Agar Jarang Jatuh Sakit

20:33

Bos kat ofis dah mula tegur sebab anda kerap sangat ambil cuti sakit. Kadang-kadang bergilir-gilir dengan anak-anak sakitnya. Terpaksa pulak ambil cuti tahunan sebab nak jaga mereka.

Sebenarnya selain faktor cuaca, terdapat juga faktor lain yang boleh menyumbang kepada kesihatan tubuh kita. Perkara yang boleh anda lakukan adalah dengan menguatkan sistem pertahanan tubuh agar ia dapat melawan serangan patogen yang mengakibatkan jangkitan penyakit. Saya kongsikan 6 Jenis Makanan Tingkatkan sistem Imun Agar Jarang Jatuh Sakit sebagai panduan.

 

Makan Dengan Betul

Jangan Makan berlebihan

Rasanya kita semua tahu makan berlebihan boleh menyebabkan kegemukan bukan? Bukan itu sahaja ia juga melemahkan sistem pertahanan badan kerana mengurangkan ketahanan terhadap jangkitan.

Pilih Makanan Yang Betul

Jenis makanan yang di pilih juga tidak kurang pentingnya. Terdapat nutrien dalam makanan yang membantu meningkatkan sistem pertahanan badan contohnya:
  • Makanan kaya dengan Vitamin C - buah-buahan sitrus dan brokoli


  • Makanan kaya dengan Vitamin E - kekacang dan bijirin


  • Bawang putih



  • Makanan kaya dengan zink - kekacang, tiram, ketam, daging lembu


  • Makanan yang mengandungi bioflavonoid - buah-buahan dan sayur-sayuran


  • Makanan kaya karotena - lobak dan keladi


Tingkatkan Sistem Imun Dengan Suplemen Semulajadi


Selain dari makan makanan sebenar di atas, saya juga sebenarnya dah jatuh hari dengan 3 jenis suplemen semulajadi yang membantu meningkatkan sistem imun.

Bukan apa, kadang-kadang kita rasa kita dah makan cukup, tapi sebenarnya tidak. Bayangkan lah kan kalau nak cukupkan dos harian keperluan vitamin C biasa, saya kena telan 7 setengah biji oren! 

Mak datuk banyaknya! Macam mana nak makan banyak macam tu untuk cuckupkan minimum 500 mg vitamin C? Kalau mampu telan pun sehari je lah kot. Esoknya tak larat nak beli dah sebab kos buah oren pun mahal jugak ye tak? 

Jadinya saya ambil tambahan Vitamin C Sustained-Released ni. 1 biji 500mg dos vitamin C nya. Kira cukup memenuhi keperluan nutrisi harian saya. Sebotol ni ada 180 biji RM 92.50 sahaja. Sehari bajet dalam 50 sen sahaja tau. Kalau beli 7 biji oren sehari dah berapa?
Lagi satu pilihan saya semestinya Garlic Complex ni juga. Sebotol ada 60 biji. Harganya RM47.50. Saya suka sebab saya tak lalu nak makan bawang putih mentah tu. Yang bestnya bila amalkan garlic ni baunya tak kuat sangat dan boleh buang angin dalam badan jugak. Memang ringan sangat rasa badan tau bila toksin keluar.


Suplemen terakhir yang saya amalkan setiap minggu adalah Nutriferon ni. Ia membantu meningkatkan imuniti badan dengan merangsang penghasilan interferon semulajadi dalam badan untuk menentang jangkitan.Ia terhasil dari kajian 40 tahun pakar imuniti di Jepun dari sumber tumbuhan.


Sekotak Nutriferon mengandungi 30 sachet berharga RM181.25. Memang mudah di bawa ke mana sahaja teruama ketika travel dan pulang ke kampung. Selalunya bila sistem imun kita kuat, InsyaAllah penyakit pun jarang datang bertandang.

Jika anda atau ahli keluarga anda kerap jatih sakit dan banyak memperutukkan bajet dengan rawatan di hospitl serta membeli ubat-ubatan tetapi masih sama je tahap kesihatannya, mungkin anda perlukan sedikit ikhtiar untuk meningkatkan sistem imuniti badan anda dahulu. Bak kata pepatah mencegah lebih baik dari mengubat. Hubungi saya segera untuk mendapatkan set tingkatkan sistem imun di atas ya.


Your Trusted SID
 
  ID 868991


Riza Afzan Asri


SMS/Whatsapp 012-4637064 


Email: rizaafzan@gmail.com


COD: Taiping dan kawasan sekitar Pos: Seluruh Malaysia

~Happy to share, pleasure to help!

You Might Also Like

4 respon

  1. Nasib baik Ada makanan yang saya suka makan..boleh tingkatkan sistem imun badan..btw. Saya dah follow blog sis..hope sis follow blog saya di http://www.penselduabee.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Semoga terus istiqamah mengamalkannya.

      Delete
  2. Makan makanan sunnah Insyaallah kesihatan kita terjaga.Pahala dapat kesihatan dapat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua makanan yang Halal dan baik adalah makanan sunnah :)

      Delete

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts