Friday, 14 August 2015

3 Langkah Bayi Tidur Lena Waktu Malam Agar Ibu Tidak Bermata Panda

Tidur yang lena dan cukup sangat penting bagi manja dari 0 hingga 3 tahun. Ini kerana si manja yang tidur lena akan lebih sihat dan gembira.

Anda akan perhatikan bahawa bayi ceria, kurang meragam,  dan tidak akan menangis tanpa sebab. Dan seperti bayi saya, Ainur akan nampak lebih cergas dan aktif bermain bersama abang-abangnya. Berikut saya kongsikan 3 Langkah Bayi Tidur Lena Waktu Malam Agar Ibu Tidak Bermata Panda.


bayi tidak tidur lena


Langkah Pertama - Mandian Air Suam

  • Jadikan masa mandi sebagai masa yang menyeronokkan dan menyenangkan buat anda dan bayi.
  • Tubuh si manja yang hangat, bersih dan kering akan memudahkan anda menidurkannya.

Langkah Kedua - Urutan Yang Menenangkan

  • Selepas mandian air suam, urutan lembut pada tubuh bayi akan membantu mengekalkan kelembapan kulit. Anda boleh menggunakan minyak bayi bagi tujuan ini.

Langkah Ketiga - Masa Senyap

  • Pastikan anak anda tidur dalam suasana senyap. Saya akui ini perkara yang sedikit mencabar jika si manja mempunyai adik-beradik yang lebih berusia. Mungkin apa yang boleh anda lakukan adalah dengan meminta pertolongan pasangan untuk menjaga abang dan kakak sementara anda menidurkan bayi.
  • Berzikir dan membaca surah-surah lazim membantu bayi tenang. Selalunya saya akan memadamkan lampu dan menyusukan bayi serentak pada masa ini. Kiranya bonding-time saya lah. Memang mudah tidurnya. Hormon CCK dan Vitamin D yang tinggi dalam susuibu sangat membantu bayi lena lebih cepat.
Sebagai ibu bapa kita harus sedar yang masa tidur adalah penting dan dapat membantu pembanguna kognitif (berfikir) bayi. Perkara ini memang di akui oleh pakar. 

Jadi berbincanglah dengan pasangan anda bagaimana anda mahu mengamalkan rutin bilik tidur yang baik bagi memastikan bayi mendapat tidur lena dan lama. Bonusnya, anda juga mendapat rehat yang cukup.

Selamat mempraktik! 

Your Trusted SID 

ID 868991

Riza Afzan Asri

SMS/Whatsapp 012-4637064 

Email: rizaafzan@gmail.com

COD: Taiping dan kawasan sekitar Pos: Seluruh Malaysia

~Happy to share, pleasure to help~

Artikel Menarik Untuk Dibaca:
1. 21 Tips Sukses Menyusu Ibu Bekerjaya
2. 9 Tips Tidur Lena Macam Makan Stillnox

Thursday, 13 August 2015

5 Tips Pemakanan Ibu Hamil Perlu Tahu Agar Pertumbuhan Bayi Tidak Terbantut

Bila disahkan hamil, sebagai seorang Ibu anda perlu menanamkan rasa tanggungjawab untuk memberikan yang terbaik terhadap kandungan anda. Ini kerana ia merupakan amanah yang diberikan oleh Allah untuk anda tunaikan walaupun bayi itu belum dilahirkan.

Pernah anda dengar apa yang kita makan membentuk 'daging' pada tubuh kita? Lebih kurang begitulah bunyinya. Betapa ia nak menunjukkan peri pentingnya pemakanan yang sihat dan selamat untuk ibu dan bayi. Jom ketahui 5 Tips Pemakanan Ibu Hamil Perlu Tahu Agar Pertumbuhan Bayi Tidak Terbantut.


Tips 1

Makan enam kali sehari yang terdiri daripada hidangan (portion) kecil. Cara ini dapat membantu anda mengelak risiko pedih ulu hati dan pada masa yang sama memastikan perut anda kekal penuh.

Selalunya bila perut kosong, badan mudah masuk angin dan mencetuskan loya. Mungkin anda perlukan Petua Hilangkan Alahan Mengandung, Loya Dan Muntah Cara Tradisional Dan Moden.

Tips 2 

Amalkan memakan snek berkhasiat seperti keju, yogurt, kekacang dan sayur-sayuran. Jauhi snek bergaram dan manis kerana penting untuk anda Atasi Darah Tinggi Ketika Hamil Elak Komplikasi Buruk Pada kandungan. Anda sayangkan kandungan anda bukan? Maka berhati-hatilah dengan apa yang anda makan.

Tips 3

Air sangat penting untuk setiap ibu hamil kekal hidrat. Minumlah 6-8 gelas air, jus, susu ataupun jenis cecair yang lain setiap hari. 

Mungkin juga panduan 6 Tips Minum Air Mudah Bagi Cukupkan Bendalir Badan Perkongsian Pakar. Tips ini membantu anda step-by-step untuk cukupkan bendalir badan agar anda tidak terhidrat.  Kurang air dalam badan amat bahaya terutama sekali ia mungkin mencetus kontraksi pramatang yang sangat berisiko tinggi. 

Tips 4

Pengambilan vitamin juga sama pentingnya. Vitamin ibu hamil membekalkan kepada anda kesemua vitamin penting yang di perlukan tubuh anda mahupun bayi pada kandungan.

Bila bercakap soal makan vitamin ketika hamil, saya memang suka sangat berkongsi kisah kawan saya ni yang memang cergas sangat ketika hamil. 

Bayangkan tengah sarat boleh panjat beratus-ratus anak tangga? Dari mana beliau dapat kekuatan macam tu agaknya? Ini bukan cerita dongeng tau. Saksikan sendiri:


Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo! from iReach HD on Vimeo.


Amacam ibu-ibu? Rasa tercabar tak? Seronok kan kalau dapat menikmati proses kehamilan dengan gembira. Tak adalah nak berlingkar atas katil dan tidur je. 

Tips 5

Bagi penggemar kafein, penting untuk anda kurangkan pengambilan sekitar 300mg kafein sahaja setiap hari. Jangan hanya terbayang kopi sahaja, ia juga terdapat dalam coklat, teh dan air soda. Lebihkan minum air kosong ya kerana ia boleh membantu mengelakkan Dehidrasi: 3 Gejala Jika Dibiarkan Boleh Membawa Maut

Sembilan bulan proses kehamilan amat bermakna. Malah pengamannya berbeza jika anda mengandung untuk kali ke berapa sekalipun. Jadi amat penting untuk anda rasai tanggungjawab memberikan yang terbaik untuk setiap kandungan dan jauhi sikap sambil lewa. Si dia di dalam itu memerlukan sumber yang terbaik dari kita, ibunya.

Rasailah detik-detik itu dengan indah. Ia sentiasa manis untuk di kenang. Jika mahu cergas seperti kawan saya tu, meh cepat dapatkan konsultasi dengan hubungi saya seperti keterangan di bawah.


Your Trusted SID 

ID 868991

Riza Afzan Asri

SMS/Whatsapp 012-4637064 

Email: rizaafzan@gmail.com

COD: Taiping dan kawasan sekitar Pos: Seluruh Malaysia

~Happy to share, pleasure to help

Artikel Menarik Untuk Dibaca:
 

Wednesday, 12 August 2015

4 Fakta Kehamilan Pertama Ibu Harus Tahu Agar Tak Terkejut Dengan Perubahan Diri

Di sahkan hamil kali pertama memang cukup mengujakan. Anda boleh semak 11 Tanda Hamil Yang Wanita Patut Tahu Dan Bersedia Awal

Tetapi anda juga harus persiapkan fizikal dan mental untuk menempuh 9 bulan fasa mengandung yang penuh warna warni. Jom bongkar 4 Fakta Kehamilan Pertama Ibu Harus Tahu Agar Tak Terkejut Dengan Perubahan Diri.


Pregnancy symptom

Fakta 1

Seronok kan bila mengetahui jantina anak kita perempuan? Ketahuilah apabila seorang bayi perempuan di lahirkan, bekalan telur yang lengkap lahir bersama-sama dengannya.

Semasa di dalam perut ibu, kesemua bayi perempuan menghasilkan kira-kira 7 juta sel telur dan apabila lahir, dia menghasilkan lebih kurang 2 juta sel ovum dalam badannya. 

Fakta 2

EDD - Expecting Delivery Date @ Tarikh jangkaan bersalin

  • Kurang daripada 10 peratus bayi dilahirkan mengikut tarikh jangkaan bersalin
  • 50 peratus di lahirkan dalam masa seminggu selepas tarikh jangkaan
  • 90 peratus daripada bayi lahir 2 minggu selepas tarikh jangkaan

Fakta 3

Perubahan hormon dan pengambilan vitamin semasa hamil mengakibatkan ramai wanita mengalami rambut yang lebih bersinar-sinar dan mungkin juga kulit kepala cepat berminyak.

Rambut baru yang tumbuh semasa hamil akan mula berguguran selepas tiga bulan melahirkan. Masa ini selalu dikaitkan dengan bayi yang sudah pandai menyembur air liur kan?

Fakta 4 

Kasut sebelum mengandung tak muat, harus tukar kepada saiz baru yang lebih besar? Sebenarnya kaki ibu hamil tidak akan bertambah panjang atau melebar, tetapi saiznya bertambah kerana banyak cecair badan yang berkumpul di bahagian kaki.

Jadi jangan terkejut jika sebelum mengandung anda memakai kasut saiz 5, tetapi harus bertukar kepada saiz 8!

Selamat menikmati fasa kehamilan anda dengan gembira!

Your Trusted SID 

ID 868991


Riza Afzan Asri


SMS/Whatsapp 012-4637064 


Email: rizaafzan@gmail.com


COD: Taiping dan kawasan sekitar Pos: Seluruh Malaysia


~Happy to share, pleasure to help


Artikel Menarik Untuk Dibaca:

Tuesday, 11 August 2015

9 Kebaikan Berjalan Ketika Hamil Yang Memudahkan Proses Bersalin

Berjalan merupakan salah satu aktiviti yang di sarankan untuk membantu ibu-ibu mengurangkan tekanan pada badan. Ia mampu memberi ketenangan minda, menghilangkan kebimbangan yang berkait rapat dengan pertukaran hormon. 

Tempat untuk berjalan yang paling saya gemari semestinya pusat membeli belah atau pun taman. Selain banyak bangku di sediakan, ragam-ragam orang di sana juga mencuri tumpuan. Jadi kita tak bosan sangat menghitung masa. Saya kongsikan 9 Kebaikan Berjalan Ketika Hamil Yang Memudahkan Proses Bersalin.

exercise during pregnancy


1. Berjalan merupakan cara yang paling mudah dan selamat untuk bersenam semasa kehamilan.


2. Ia boleh memastikan jantung anda sihat dan otot anda kuat. Ibu yang kuat lebih mampu memenuhi keperluan sebagai seorang ibu.


3. Ia membantu anda mendapat kelahiran dengan lebih mudah dan cepat.


4. Ia membakar lemak dan mengelakkan daripada mendapat berat badan yang meningkat secara mendadak. Ia memudahkan anda turun berat dengan cepat selepas melahirkan. Baca 8 Rahsia Cepat Kurus Selepas Bersalin Yang Anda Harus Tahu.

 

5. Ia memastikan badan anda sihat dan memberikan perlindungan daripada diabetes gestasi dan pra-eklampsia.


6. Anda akan lebih mudah bersenam selepas anda mendapat bayi kerana anda mempunyai rutin senaman yang tetap.


7. Ia dapat melegakan sembelit. Baca Tips Elak Sembelit Agar Tidak Menderita Buasir Yang Menyeksakan

 

8. Semua orang boleh melakukannya dan ia sesuatu yang anda boleh lakukan untuk diri anda sebelum anda fokus kepada bayi anda.


9. Selain itu ia membantu anda untuk menjadi lebih tenang dan menjauhi dari kebimbangan yang di sebabkan oleh perubahan hormon semasa kehamilan.

 

Di galakakan anda berjalan dengan langkah yang perlahan untuk mengelakkan kecederaan yang tidak di jangka pada bahagian pinggul dan pelvis. Anda juga boleh melakukan regangan ringan sebelum dan selepas habis berjalan untuk meregangkan otot serta sendi dan menjadikan anda lebih tenang.

Selamat berjalan-jalan!


Your Trusted SID
 
ID 868991

Riza Afzan Asri

SMS/Whatsapp 012-4637064

Email: rizaafzan@gmail.com

COD: Taiping dan kawasan sekitar Pos: Seluruh Malaysia

~Happy to share, pleasure to help!


Artikel Menarik Untuk Dibaca:

Monday, 10 August 2015

Tips Elak Sembelit Agar Tidak Menderita Buasir Yang Menyeksakan

Anda selalu sembelit dan satu hari terperasan ada darah mengalir keluar ketika anda sedang membuang najis? Itu adalah buasir peringkat dalaman yang mana terdapat pendarahan tetapi tidak menyebabkan kesakitan. 

Jika anda mengalami situasi ini, amatlah penting untuk anda mengamalkan Tips Elak Sembelit Agar Tidak Menderita Buasir Yang Menyeksakan. Anda harus elakkan jadi buasir luar, buasir peringkat seterusnya di mana salur darah di dalam dubur membengkak dan terkeluar. Selain itu juga anda akan merasa gatal-gatal sekeliling dubur. 

Buasir

Tips Elak Sembelit 

1. Makan makanan berserat tinggi termasuk roti dan pasta bijirin penuh, beras perang dan banyak sayur-sayuran sertya buah-buahan. 


Jadikan buah dan sayur menu harian wajib. Paling mudah beli buah betik, potong siap-siap dan amsukkan dalam peti ais. Kalau rasa tak sempat sangat, boleh beli epal saiz kecil kerana terdapat 14 Khasiat Epal Yang Anda Tak Boleh Kata Tidak.


2. Minum Antara 6-8 gelas sehari agar tidak ternyahhidrat. Awas Gejala Dehidrasi Yang Boleh Membawa Maut


3. Cuba berjalan dengan kerap walaupun anda hanya mempunyai masa dan tenaga yang cukup sekadar untuk berjalan. Selain mengelak terjadinya buasir, ia juga termasuk dalam 6 Cara Senaman Ibu Hamil Supaya Mudah Meneran Ketika Bersalin.


4. Pergi ke tandas sebaik sahaja anda merasa hendak membuang air besar. Ini petanda kandungan air di usus anda tengah banyak ketika itu. Dengan mengabaikannya, najis anda akan jadi keras dan kering.


5. Cuba naikkan kaki ke atas bangku ketika membuang air besar jika anda menggunakan tandas duduk. Ini akan membantu meluaskan ruang untuk najis keluar.


Jika anda mendapati masalah ini semakin teruk, anda boleh meminta pakar obstetrik anda untuk memberikan ubat julap yang selamat untuk keadaan anda. 

Semoga perkongsian tips ini bermakna buat anda. Selamat mengamalkan ya!


Your Trusted SID

  ID 868991

Riza Afzan Asri

SMS/Whatsapp 012-4637064 

Email: rizaafzan@gmail.com

COD: Taiping dan kawasan sekitar Pos: Seluruh Malaysia

~Happy to share, pleasure to help!


Artikel Menarik Untuk Dibaca:
 

Artikel-artikel lain yang berkaitan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...