ibu hamil berpuasa

5 Tips Berpuasa Bagi Wanita Hamil Supaya Kekal Cergas Dan Berpuasa Penuh

10:00

Bulan Ramadhan bakal menjengah dalam beberapa hari sahaja lagi. Saya pasti ramai wanita hamil pasti tertanya-tanya tips yang boleh di amalkan untuk kekal berpuasa tanpa membahayakan kandungan. 

Secara umumnya diet wanita hamil ketika Ramadhan tidak jauh bezanya dengan hari biasa. Cuma yang membezakan adalah anda tidak dapat makan dan minum dengan kerap. 

Berikut saya kongsikan 5 Tips Berpuasa Bagi Wanita Hamil Supaya Kekal Cergas Dan Berpuasa Penuh.

Ibu hamil berpuasa

Tip #1 - Jangan Lupa Bersahur

Sahur adalah penting bagi memastikan pembekalan tenaga optimum untuk seharian berpuasa.

Saya pernah berpuasa ketika sedang sarat. Nak jadi cerita terlajak tidur, terjaga pukul 5.30 pagi. Nak bagun cepat-cepat mana boleh. Perut dah berat. Kena slow-slow orang kata. Masa tu dah risau dah. Macam mana nak puasa ni? tak sempat masak dah.

Jeng... jeng... jeng... Baca entry ini sampai habis anda akan jumpa jawapannya. 

Tip #2 - Banyakkan Minum Air

Wanita hamil amat perlu memastikan jumlah pengambilan air mencukup walaupun berpuasa. Banyakkan minum air ketika bersahur dan berbuka untuk memastikan tubuh badan sentiasa dalam hidrasi yang mencukupi,

Ketika berbuka saya mesti buat air sirap performance oren satu jug. Kongsi satu keluarga. Memang best! Lepas tu memang akan 'standby' 1 liter air kosong dalam botol untuk di minum sepanjang malam.

Bila perut kenyang, nafsu makan tak ada la membuak sangat. Jadi berat badan ketika hamil memang terkawal.

Tip #3 - Makan Lebih Sayur Dan Serat

Pengambilan serat yang tinggi daripada sayur-sayuran penting untuk mendapat sumber vitamin dan mengurangkan risiko sembelit.

Tip #4 - Rancang Aktiviti Harian

Ini sangat penting untuk menghindarkan anda dari keletihan melampau. Waktu rehat yang cukup amat penting bagi wanita hamil terutama jika anda memang sarat.

Elakkan berjalan jauh dan membawa barang-barang berat.

Elakkan aktiviti-aktiviti yang membuatkan anda berasa panas kerana ia ini menyebabkan anda ternyah-hidrat dengan cepat dan membahayakan bayi.

Terutama sekali ketika sedang sarat, Braxton hicks yang kerap mungkin boleh menjadi tanda anda kekurangan bendalir salam badan. 

Solusinya ketika berbuka, minum air dahulu dan kurma. Solat kemudian baru makan juadah berat.

Tip #5 - Ambil Vitamin Prenatal

Jangan tinggalkan vitamin prenatal anda seperti zat besi, asid folik, vitamin C dan Kalsium. 

Kawan saya ni pun berjaya puasa dengan bertenaga tau. Mampu buat kerja macam biasa. Ada beliau kongsikan rahsia kekal cergas dalam video di bawah ni. 



Puasa Semasa Hamil Tak Semestinya Lembik Lunyai. Tengok Betapa Cergas Makcik ni... from iReach HD on Vimeo.

 

Set Bersahur Mighty 3 Gem - Instant Sahur Penuh Khasiat


Ingat lagi kat atas tadi saya cerita tentang pengalaman saya bangun sahur lambat?

Syukur ada Set Bersahur Mighty 3 Gem. Penyelamat sahur saya kerana menjadi instant sahur tapi penuh khasiat.

SET BERPUASA


Masa bangun lewat tu mujur teringat ada ESP, Mealshake dan Performance drink. Mintak tolong suami bancuhkan dan bersahur di bilik masa tu. Tak lupa juga kurma 3 biji. Alhamdulillah saya berjaya mengharungi hari berpuasa tanpa bersahur nasi.

Mesti anda tertanya-tanya macam mana tiga jenis produk yang terdapat dalam set ni mampu membuatkan saya berjaya penuh pada hari tersebut. Mari saya kongsikan.

Produk 1: Mealshake (RM113.73, 544 g)

Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik.

Vitamin yang lengkap dalam Mealshake mampu mencukupkan keperluan nutrisi penting ketika hamil dan protein amat membantu menahan rasa lapar yang melampau.

Produk 2: ESP- Soy Protein Isolate (RM150, 850 g)

ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino perlu. 

Protein amat membantu dalam proses pertubuhan bayi di dalam kandungan. ESP ini rendah index glisemik yang membebaskan gula perlahan-lahan ke dalam darah. 

Gula akan di tukar menjadi tenaga. Sebab itu lah saya mampu berpuasa walaupun dengan instant sahur kerana saya mendapat bekalan gula berpanjangan sepanjang hari. Memang mampu tahan rasa lapar dan kekal cergas.

Produk 3: Performance® Orange (RM82.50, 539 g)

Shaklee Performance® terbukti secara klinikal untuk menyokong tahap hidrasi berbanding air. Tambahan pula, Performance mempunyai lebih banyak elektrolit dan menyalurkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman hidrasi yang lain.

Memang bila dah sarat, kita perlu kurangkan pengambilan gula yang tinggi kerana terdedah kepada risiko kencing manis ketika hamil. Pilihan saya? Performance Orange campur sirap. Yummeh!

Satu set lengkap ini hanya berjumalah RM346.23. Tapi saya suka mahu mengajak anda mendaftar keahlian dengan hanya menambah sebanyak RM69. Kenapa?

Ini kerana dengan menjadi ahli, anda layak mendapatkan harga yang jauh lebih murah dari harga di atas. Paling best Shaklee akan bagi anda sebotol Vitalea yang sudah 100 tahun berada di pasaran dunia berharga RM88.75 PERCUMA

Saya kongsikan juga testimonial pengguna yang berpuas hati dengan set ini ya.

Ibu menyusukan gembira dapat cergas berpuasa

Qadha puasa tetap bertenaga dengan Mighty 3 Gem

Penghasilan susu yang tidak terganggu ketika berpuasa


Suami pun cergas ketika berpuasa dengan Mighty 3 Gem. Kredit. vitamin-cerdik.com
 

Jadi kenapa mahu berlengah lagi? Dapatkan Set Mighty 3 Gem Instant sahur yang penuh khasiat ini sekarang. Sekeluarga boleh kongsi set ini tau. Bukan untuk wanita hamil je. 

Kalau di takdirkan bangun lewat anda tak buntu dan tergesa-gesa makan. Tak perlu risau mampu atau tidak berpuasa. Anda mampu berpuasa tanpa perlu qadha puasa tahun depan InsyaAllah. Seronok kan?


Your Trusted SID 

ID 868991

Riza Afzan Asri

SMS/Whatsapp 012-4637064 

Email: rizaafzan@gmail.com

COD: Taiping dan kawasan sekitar Pos: Seluruh Malaysia

~Happy to share, pleasure to help~


You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts