Berhenti Merokok

Berhenti Merokok Supaya Bola Angin Peparu atau Bullae Peparu Cepat Sembuh

06:59

Pulmonary bullae? Mesti ramai yang tak tahu kan? Tapi bagi mereka yang ada masalah dengan paru-paru macam COPD, ni antara yang sering berlaku jika penyakit mereka tak dikawal atau dirawat dengan betul.
Terkejut juga bila dengar istilah ini daripada salah seorang klien saya. Masih muda lagi, setahun sekali baru kena serangan asma. Tapi yang terkejut ialah dia dah pernah kena jangkitan tibi. Bila ditanya-tanya, dia mengaku mula hisap rokok sejak umur 15 tahun.

Tapi bila diselidik lagi, dia bukan perokok tegar. Kalau hisap pun, bukan jenis yang suka sedut dalam-dalam atau saya panggil shallow smoker. Sehari cuma 4-5 batang je. Cuma 1 je masalahnya, rakan-rakannya adalah perokok. Mereka akan merokok apabila habis kerja dan dia akan berehat bersama-sama mereka sambil dilitupi "asap-asap beracun" ini.
Jadi semasa sembang-sembang, saya beritahu dia yang dia alami semua masalah ini berpunca daripada tabiatnya serta rakan-rakannya. Hairannya, dia tak terkejut. Tapi apabila saya beritahu 80% berpunca akibat terdedah kepada 2nd-hand dan 3rd hand smoke rakan-rakannya, klien saya ini seakan terkejut tidak percaya.

Apa Itu Pulmonary Bullae atau Bola Angin dalam Peparu Ini?
Ia adalah satu keadaan di mana wujudnya satu rongga udara di dalam peparu yang boleh dilihat melalui pemeriksaan x-ray. Ia akan dilihat sebagai rongga gelap dan kosong dalam kawasan paru-paru sepertimana gambarajah di bawah.
Kesannya, kapasiti paru-paru untuk dipenuhi udara semasa proses pernafasan menjadi kurang. Ini menyebabkan seseorang pesakit ini mudah menjadi penat dan sentiasa tercungap-cungap apabila melakukan sesuatu aktiviti.

Berbalik kepada klien saya tadi saya terangkan kepadanya bahawa apa yang berlaku kepadanya berkemungkinan besar akibat terdedah kepada 2nd-hand smoke atau 3rd-hand smoke daripada rakan-rakannya. Saya terangkan betapa kedua-dua jenis pendedahan kepada asap rokok ini adalah lebih berbahaya berbanding menghisap sendiri rokok. 
Asap rokok yang disedut oleh perokok akan ditapis terlebih dahulu oleh penapis pada rokok itu sendiri. Ini bukan bermakna mereka akan terselamat daripada kesan merokok. Tetapi hanya melambatkan kesannya sahaja. Namun yang menjadi masalah adalah apabila asap ini dihidu oleh orang lain. 

Jadi Apakah Saranan Terbaik Untuknya?

Jawapannya mudah. BERHENTI MEROKOK serta merta bagi mengurangkan risiko kerosakan sedia ada menjadi lebih teruk. Itu sahaja.

6 Tips Berhenti Merokok Yang Berkesan Supaya Paru-paru Kembali Normal
Cakap senang la, kan? Saya akui berhenti merokok ini amat sukar. Kerana ia juga melibatkan "psychological dependence" yang amat mempengaruhi kejayaan seseorang itu untuk berhenti. Namun, tiada perkara yang mustahil. Ini adalah 6 Tips Berhenti Merokok Yang Berkesan Supaya Paru-paru Kembali Normal yang saya kongsikan dengan klien saya itu.
Jadi, Adakah Resveratrol Boleh Membantunya Kali Ini?
1. Menjadikan Sel Lebih Efisien Dalam Biogenesis Mitokondria
Mitokondria adalah kilang tenaga bagi sel. Dalam keadaan stress terutamanya semasa merokok, keupayaan mitokondria untuk menghasilkan tenaga bagi menjalankan proses-proses hidup menurun dan akhirnya mengakibatkan kematian struktur penting ini.


Resveratrol membantu mengembalikan persekitaran yang sesuai bagi sel dan membantu proses penghasilan mitokondria, menjadikan sel berkeupayaan menghasilkan tenaga untuk proses hidup. 


2. Memperlahankan Proses Inflamasi/Keradangan 
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas akibat merokok adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada pada organ-organ akan dapat dihentikan. 

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE 
Merokok telah terbukti mengakibatkan pelbagai kerosakan kronik pada sistem organ tubuh manusia. Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik. 

4. Melindungi sel dari kerosakan DNA 
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas yang sepatutnya ia lakukan dengan efektif. 

Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009.
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. Ini akan membantu proses baik pulih sistem pernafasan serta organ-organ yang rosak akibat kesan rokok. InsyaAllah, sebarang simptom akibat berhenti merokok akan berkurangan dan anda akan jadi lebih sihat.

Mengapa Vivix? 
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu dalam memastikan paras gula dalam darah dalam lingkungan normal. 

Namun, Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya! Ini bermakna Vivix mampu memberi kesan 13 kali lebih baik untuk membantu anda berhenti merokok.


polifenol di dalam Vivix meningkatkan keberkesanan resveratrol
Mampukah Vivix Membantu  Perokok Berhenti Merokok?
Disclaimer : Kesan mungkin berbeza bagi setiap pengguna. Harus diingat, Vivix bertindak sebagai makanan tambahan, bukan ubat. Pengambilan ubat untuk rawatan harus diteruskan dan tidak boleh dihentikan tanpa nasihat doktor

berhenti merokok tanpa kesan sampingan
berhenti merokok tanpa kesan sampingan
berhenti merokok tanpa kesan sampingan

Namun, ada satu lagi testimoni yang saya  kongsikan dengan klien saya ini. Kiranya serampang dua mata jugak la. Dengan rawatan doktor serta pengambilan Vivix secara konsisten, bullae atau bola angin yang dihadapi ibu wanita ini semakin pulih. Alhamdulillah sangat-sangat.

Berminat Dapatkan Vivix Shaklee Sekarang?


Cara 1 : 
Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Vivix (1 botol)

Vivix (2 botol)

Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

Cara 3 :
Mahukan diskaun sehingga 15% bagi pembelian produk-produk Shaklee serta peluang untuk mengubah kehidupan anda? Hubungi saya sekarang!


Diskaun bagi ahli Shaklee
TAWARAN HEBAT!
Shaklee Distributor & Bussiness Leader

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts