Kanser

4 Tips Efektif Kurangkan Kesan Sampingan Rawatan Kanser

13:04

Bila sebut kanser, mesti ramai dah terbayang wajah tak bermaya, kerap muntah, kulit yang kering, rambut gugur dan macam-macam lagi kan? Ini semua adalah kesan sampingan rawatan kanser yang biasa dihadapi pesakit-pesakit yang menjalani rawatan kanser. Tapi jika anda amalkan 4 Tips Efektif Kurangkan Kesan Sampingan Rawatan Kanser ini, kesan-kesan sampingan ini mungkin boleh diturunkan ke paras minima.
kesan sampingan rawatan kanser
4 Tips Efektif Kurangkan Kesan Sampingan Rawatan Kanser 

1. Pastikan anda ambil ubat yang dibekalkan selepas discaj mengikut arahan yang betul
Bagi mengatasi masalah loya dan muntah, anda selalunya akan dibekalkan dengan beberapa jenis ubat selepas selesai proses kemoterapi. Salah satunya adalah Granisteron (jenama Kytril) iaitu sejenis ubat tahan muntah yang sangat berkesan. Pastikan anda ambil mengikut masa dan cara yang betul bagi mendapatkan kesan yang optimum.

2. Amalkan pemakanan yang sihat
Rawatan kemoterapi adalah satu rawatan yang sangat memberi kesan kepada tubuh badan pesakit. Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah untuk mengembalikan kekuatan pada tubuh untuk pulih. 

Oleh yang demikian, pengambilan diet yang betul bagi pesakit kanser perlu diamalkan. Terdapat pelbagai cara yang boleh diamalkan untuk mengembalikan dan meningkatkan selera makan pesakit termasuklah :
  • Makan makanan yang disukai
  • Makan sedikit tetapi kerap
  • Makan makanan yang lembut dan mudah dihadam

Anda juga boleh cuba mendapatkan pelbagai maklumat dan risalah daripada Institut Kanser Negara bagi membantu anda menghadapi konflik selepas rawatan kanser. Selain itu, ada juga Panduan Bagi Pesakit Yang Baru Disahkan Kanser yang perlu anda baca.

3. Perubatan Tradisional & Komplimentari di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (PT&K KKM)
Kementerian Kesihatan Malaysia telah memperkenalkan Perubatan Tradisional & Komplimentari di beberapa buah hospital terpilih seperti di Institut Kanser Negara bagi memberikan khidmat selepas rawatan bagi kes-kes terpilih. 

Bagi membantu pesakit kanser yang telah selesai menjalani rawatan kemoterapi, mereka boleh mencuba rawatan akupunktur atau perubatan herba onkologi Cina. Namun begitu, dapatkan persetujuan pakar onkologi terlebih dahulu ye. Perkhidmatan ini disediakan di beberapa buah hospital termasuk Institut Kanser Negara, Hospital Sultan Ismail dan Hospital Kepala Batas.

4. Tingkatkan tahap nutrisi pesakit bagi memudahkan proses pemulihan pesakit
Tubuh badan akan dapat bertindak balas dengan baik jika mempunyai bekalan makanan dan nutrisi yang mencukupi. Bagi pesakit kanser, keadaan ini adalah lebih kritikal kerana proses rawatan kemoterapi amat membebankan kepada tubuh.

Oleh yang demikian, amat penting bagi mereka pulih dengan secepat mungkin dan bekalan nutrisi yang mencukupi akan membolehkan proses pemulihan dapat dijalankan dengan pantas dan pada tahap optimum.

Pengambilan suplemen adalah digalakkan untuk mencukupkan keperluan nutrisi mereka dengan syarat mendapat kebenaran pakar onkologi terlebih dahulu. Dalam keadaan ini, pemilihan suplemen yang terbaik (dan wajib berdaftar dengan KKM) adalah satu kemestian.

Suplemen yang tinggi antioksidan adalah penting bagi membantu tubuh melawan pembentukan radikal bebas yang terhasil dan seterusnya memperlahankan proses keradangan yang menjadi punca penyakit. Beberapa contoh antioksidan yang boleh dipertimbangkan adalah:
  • Vitamin A
  • Vitamin C
  • Vitamin E

Jadi Bagaimana Resveratrol Boleh Membantu?
1. Menjadikan Sel Lebih Efisien Dalam Biogenesis Mitokondria
Mitokondria adalah kilang tenaga bagi sel. Dalam keadaan stress terutamanya selepas proses kemoterapi, keupayaan mitokondria untuk menghasilkan tenaga bagi menjalankan proses-proses hidup menurun dan akhirnya mengakibatkan kematian struktur penting ini.

Resveratrol membantu mengembalikan persekitaran yang sesuai bagi sel dan membantu proses penghasilan mitokondria, menjadikan sel berkeupayaan menghasilkan tenaga untuk proses hidup. Apabila sel mempunyai tenaga yang mencukupi, proses pemulihan akan berjalan lebih lancar dan pemulihan akan lebih cepat.

2. Memperlahankan Proses Inflamasi/Keradangan
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas akibat kanser serta proses kemoterapi adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada pada organ-organ akan dapat dihentikan.

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE
Kanser telah terbukti mengakibatkan pelbagai kerosakan kronik pada sistem organ tubuh manusia. Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik dapat diperlahankan.

4. Melindungi sel dari kerosakan DNA
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas yang sepatutnya ia lakukan dengan efektif. Bagi pesakit kanser, ini adalah penting kerana penghasilan sel-sel normal membantu mempercepatkan pemulihan serta kesan sampingan selepas rawatan.

Kajian oleh pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009, Dr Elizabeth Blackburn telah membuktikan bahawa Resveratrol mampu membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA.
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. Ini akan membantu proses baik pulih sistem pernafasan serta organ-organ yang rosak akibat kesan rokok. InsyaAllah, sebarang simptom akibat berhenti merokok akan berkurangan dan anda akan jadi lebih sihat.

Mengapa Vivix?
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang mempunyai fungsi antioksidan yang sangat tinggi. Namun, resveratrol di dalam Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya! Ini bermakna Vivix mampu memberi kesan 13 kali lebih baik untuk membantu memulihkan tubuh akibat kesan sampingan rawatan kanser.
polifenol di dalam Vivix meningkatkan keberkesanan resveratrol
Testimoni
Disclaimer : Kesan mungkin berbeza bagi setiap pengguna. Harus diingat, Vivix bertindak sebagai makanan tambahan, bukan ubat. Pengambilan ubat untuk rawatan harus diteruskan dan tidak boleh dihentikan tanpa nasihat doktor
kesan sampingan rawatan kanser

kesan sampingan rawatan kanser

kesan sampingan rawatan kanser

Dapatkan Vivix Shaklee Sekarang!
Cara 1 :
Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Vivix (1 botol)

Vivix (2 botol)
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang
p/s : Jika anda hubungi saya, saya akan kongsikan rahsia bagaimana untuk dapatkan Vivix dengan harga yang terbaik tau :)

Cara 3 :
Mahukan diskaun sehingga 15% bagi pembelian produk-produk Shaklee serta peluang untuk mengubah kehidupan anda? Hubungi saya sekarang!


Diskaun bagi ahli Shaklee
TAWARAN HEBAT!

Shaklee Distributor & Bussiness Leader


You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts