Tips untuk Kanak-kanak

7 Cara Melatih Otak Kanan Pada Anak Anda Supaya Menjadi Hebat Seperti Steve Jobs

04:12

Kenal Bill Gates? Kenal Mark Zuckerberg? Kenal Steve Jobs? Apakah persamaan mereka semua ni? Ketiga-tiga mereka ini adalah orang yang pendidikan tak berapa tinggi TETAPI sangat berjaya dalam bisnes. Dari segi logik, mustahil mereka yang tahap pendidikan macam tu mampu berjaya kan? Jadi, hari ini saya akan kongsikan 7 Cara Melatih Otak Kanan Pada Anak Anda Supaya Menjadi Hebat Seperti Steve Jobs.
cara melatih otak kanan anak
Jom Belajar Tentang Otak Kita Ini
Semua tahu otak kita terbahagi kepada 2 bahagian iaitu otak kiri dan otak kanan. Kedua-duanya menjalankan fungsinya yang berbeza. Namun persoalannya, sejauh mana kita mengoptimakan penggunaannya?

Otak kiri adalah pusat Intelligence Quotient (IQ) iaitu berkenaan
  • logik
  • analisa
  • ilmu pengetahuan
  • rasional
  • kemampuan menulis dan membaca
  • pusat Matematik.
Otak kanan pula berfungsi dalam perkembangan Emotional Quotient (EQ) iaitu berkenaan
  • sosial
  • komunikasi
  • interaksi dengan manusia lain
  • pengendalian emosi
  • kreativiti
  • naluri
  • inovasi
  • daya cipta
  • semangat
Yang Mana Lebih Penting?
Isk, mesti la dua-dua belah. Baru la seimbang. Orang yang otak kanan dan otak kiri seimbang adalah seorang yang cerdas dan pandai berkomunikasi dengan orang lain.

Tapi sebab manusia memang dilahirkan unik, ada individu yang akan dominan kiri dan ada juga dominan di sebelah kanan. Namun dari segi statistik, lebih ramai manusia yang hidup dengan otak kiri lebih dominan. 

Sebabnya? Mungkin ada kaitan dengan cara kita dibesarkan dan sistem pendidikan yang lebih mengutamakan kemahiran kritikal.

Secara amnya:
Orang yg otak kiri dominan: pandai menganalisa dan berfikir logik, tapi kurang pandai bersosial
Orang yg otak kanan dominan: pandai bergaul, tapi sukar nak memahami ilmu-ilmu teknikal.

Kenapa Perlu Seimbangkan Otak Kiri dan Otak Kanan?
Penguasaan kedua-dua belah otak akan membolehkan ia menceburi perkara-perkara yang selama ini hanya sekadar mainan di fikiran sahaja. Kalau selama ini seseorang individu itu mencapai kejayaan yang sangat hebat dengan otak kiri dominan, bayangkan bagaimana jika kedua-duanya digunakan secara optimum?

Ingat ni ye, jika anak anda dapat optimumkan otak kanan, kemampuannya untuk mengingat akan meningkat dengan sangat drastik kerana otak kanan dapat merakam dengan lebih cepat dan memori ini akan tersimpan selama-lamanya.

Bagaimana Untuk Latih Otak Kanan Anak Anda?
1. Bersukan, especialy main badminton atau bola tampar atau bowling. Dalam permainan-permainan ni, kita kena agak-agak kat mana kita nak smash bulu tangkis atau buat rejaman ala-ala Moro Attack yang selama ni dok berangan nak buat tu. Kalau malas sangat, install game Counter Strike kat komputer.
2. Ketawa - buat lawak, dengar lawak, tengok lawak. Cam lawak je dengar kan? Tapi bila kita ketawa, otak kiri kita berhenti berfikir & kita latih otak kanan kita.Dan cuba korang fikir-fikir balik, ingat senang ke nak buat lawak sampai orang gelak? Orang-orang yang suka buat lawak ni kreatif. Tengok lawak2-lawak best macam lawak Harith Iskandar ke, rancangan Just For Gags ke
3. Left-handed handling - cuba latih anak anda untuk menggunakan tangan kiri dalam aktiviti hariannya. Bermula dengan memegang gagang pintu dan kemudian membukanya. Lakukan ia dengan kerap sehingga ia menjadi kebiasaan.
4. Memberus gigi dengan tangan kiri - jika selama ini anak anda menggunakan tangan kanan, latih dirinya menggunakan tangan kiri sehingga dia terbiasa
5. Menulis dengan tangan kiri -  Secara logik,macam mustahil kan? Tapi berlatih la dulu. Minta anak anda tulis namanya sebanyak 10 kali sehari dengan tangan kiri selama 14 hari berturut-turut. Pada hari ke-3, dia pasti dapat rasakan ia semakin mudah.
6. Belajar menggunakan alat muzik - memetik gitar dan menyanyi pada masa yang sama akan dapat merangsang otak kanan anak anda dengan cepat yang sememangnya sangat sukakan perkara-perkara seni
7. Membaca Al-Quran - Latih anak anda untuk membaca al-Quran. Ini kerana kajian menunjukkan seseorang yang membaca al-Quran adalah orang yang menggunakan potensi otaknya dengan tinggi kerana perlu menganalisis setiap bacaan supaya ia dapat dibaca dengan sebutan yang betul serta tajwid yang tepat.

Adakah Nutrisi Penting Bagi Perkembangan Otak Anak Anda?
Mesti la. Kalau tak, rugi la semua pengeluar susu formula di dunia ni. Hahahaha.. Apa yang penting adalah kanak-kanak menerima nutrisi yang seimbang dan lengkap pada nisbah yang betul.

Seperti organ-organ lain, apabila otak dalam keadaan sihat, ia mampu menjalankan tugasnya dengan sangat cemerlang. Kalau otak tak cukup makan, dia cepat penat. Bila dia penat, tak perlu fikir yang kiri atau kanan ke, otak mana pun dah tak boleh nak fokus dan perform sebab tak cukup nutrien.

Anda perlu ingat bahawa otak anda adalah satu organ yang penting dan perlukan makanan. Beri makan otak dengan nutrien yang cukup. Berikan makanan yang berkhasiat, seimbang dan jangan jangan berkira-kira nak makan vitamin untuk melengkapkan keperluan nutrisi harian mereka.

1. Vitalea For Kids
Si manja anda yang sedang membesar memerlukan vitamin dan mineral yang mencukupi untuk kesihatan dan tumbesaran optimum mereka tetapi kebanyakan kanak-kanak sangat memilih makanan. Usah risau, Vita-Lea® for Children dicipta khas dengan mikronutrien berspektrum luas untuk memenuhi keperluan nutrisi si manja anda.
VitaLea For Children
Vita-Lea® for Children dihasilkan dengan rangkaian 18 vitamin dan mineral yang komprehensif.
  • Setiap hidangan menyediakan 100% Nilai Harian kesemua lapan vitamin B, serta vitamin C, D dan E, yang memainkan peranan penting untuk menyokong tubuh yang sihat.
  • Tanpa tambahan pengawet, pemanis atau perasa tiruan, dan ia dimaniskan secara semula jadi menggunakan xylitol yang tidak menggalakkan kerosakan gigi.
  • Bebas gluten dan berperisa anggur lazat yang pasti digemari oleh si manja.

2. OmegaGuard
Antara pelbagai lemak yang ada, terdapat satu yang anda tidak boleh kurangkan – asid lemak penting omega-3, dimana tubuh anda tidak mampu hasilkan sendiri. Dua jenis utama adalah EPA dan DHA, penting untuk kesihatan manusia.

Otak kita terdiri daripada hampir 60% lemak dan kebanyakan sistem saraf terdiri daripada lemak. Korteks serebrum (yang bertanggungjawab untuk ingatan dan perhatian) dianggarkan mengandungi 20% DHA.

EPA dan DHA telah dikaji untuk:
  • Penglibatan dalam penghantaran maklumat di antara saraf.
  • Kesan positif kepada perasaan, kognitif, daya ingatan, pembelajaran dan perhatian.

OmegaGuard™ membekalkan spektrum lengkap tujuh jenis asid lemak perlu Omega-3 tulen, yang biasanya ditemui secara semula jadi dalam ikan kecil di habitat lautan dalaman air sejuk. Setiap hidangan mengandungi kepekatan 999mg Omega-3 (546mg EPA yang bermanfaat untuk kesihatan anda dan 360mg DHA yang penting untuk perkembangan dan fungsi normal tubuh).
 OmegaGuard
OmegaGuard
3. Mealshake
Sumber yang baik bagi serat dan protein. Protein membantu membina dan memperbaiki tisu badan. Ia adalah penting untuk pertumbuhan dan perkembangan, membekalkan asid amino yang diperlukan untuk penghasilan protein.
MealShake
Kaya dengan kalsium dan zink. Kalsium membantu membina tulang dan gigi yang kuat. Zink memainkan peranan yang penting dalam pertumbuhan.

Rasanya itu sahaja perkongsian saya hari ini. Jika anda ingin mencuba mana-mana produk Shaklee, sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

TAWARAN HEBAT!!!
Mahukan diskaun sehingga 15% bagi semua produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang!!

TAWARAN HEBAT!
Shaklee Distributor & Bussiness Leader

868991

Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.

This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts