Kanser

Panduan Bercakap Dengan Pesakit Kanser Supaya Anda Tak Menyesal Tersilap Cakap

17:47

Kadangkala kita selalu kelu apabila dapat perkhabaran bahawa orang yang kita kenal atau rapat terutamanya dari kalangan ahli keluarga sendiri yang baru disahkan menghidap kanser. Kita tahu mereka dalam keadaan yang tertekan dan seboleh-bolehnya kita tak mahu apa yang kita cakap akan menyentuh hatinya yang sensitif. Jadi saya akan kongsikan sedikit Panduan Bercakap Dengan Pesakit Kanser.
Beecakap dengan pesakit kanser

Berikut adalah 10 ayat yang SEPATUTNYA keluar dari mulut anda sebagai pasangan ataupun orang yang dekat dengan pesakit kanser :

  • ”Saya merasa sedih kerana anda perlu melalui semua ini. Jangan ragu-ragu untuk menangis depan saya, bercakap dengan saya ataupun awak boleh saja tidak mahu bercakap dengan saya”
  • ”Beritahu saya mengenai kanser yang anda hidapi, jika awak sudi. Saya ingin mengetahui lebih lanjut mengenai pengalaman yang awak lalui”
  • ”Saya simpati kerana awak menghidap penyakit ini”
  • ”Sahabat saya juga mengalami penyakit kanser yang sama, adakah awak ingin menghubunginya untuk berkongsi,?”
  • ”Saya bercadang untuk masak bubur hujung minggu ini, boleh saya bawakan juga untuk awak? Ataupun awak ada makanan lain yang saya boleh dapatkannya?"
  • ”Saya tak dapat nak bayangkan bagaimana perasaan awak”.
  • "Adakah awak merasa sesuai dengan rawatan yang diberikan? Ada ke ubat ataupun teknik rawatan baru yang boleh membantu?”
  • Jika anda tidak tahu apa yang hendak diucapkan, nyatakan kepadanya ” Saya tidak pasti apa yang perlu saya katakan tetapi saya bersedia mendengar, ataupun apa sahaja yang boleh membantu awak”
  • ”Saya sentiasa bersedia untuk membantu awak dan akan bersama awak untuk mengharunginya”.
  •  ”Bagaimana perasaan awak sekarang, selepas rawatan kemoterapi?” 

Kesan Sampingan Rawatan Kanser
Proses pemullihan selepas rwatan kanser adalah satu tempoh yang sangat meletihkan pesakit dari segi fizikal dan mental. Anda sebagai sahabat, ahli keluarga atau penjaga perlu memberikan sokongan yang kuat kerana dengan semangat yang kuat, proses pemulihan akan berjalan dengan lebih baik. 

Pelbagai perkara boleh anda lakukan. Contohnya:
  • Masak makanan  berkhasiat yang pesakit gemari bagi mengembalikan selera makannya
  • Sentiasa libatkan pesakit dalam aktiviti dan tidak membiarkan mereka bersendiri
  • Temani mereka untuk menghadiri kumpulan sokongan
  • Berikan makanan yang kaya dengan antioksidan bagi membantu menstabilkan serta mempercepatkan proses pemulihan tubuh. Ini termasuklah buah-buahan seperti limau, anggur dan sebagainya.
  • Pengambilan suplemen yang mengandungi antioksidan yang tinggi seperti Vitamin A, C dan E boleh dipertimbangkan setelah mendapat persetujuan persetujuan pakar onkologi yang merawat. Suplemen hanya boleh diambil di antara "treatment cycle" atau selepas proses rawatan selesai bagi memastikan ia tidak menggangu rawatan yang telah dirangka untuk pesakit tersebut. Suplemen boleh membantu mengurangkan kesan sampingan selepas rawatan kanser

The French Paradox?
Anda pasti mendengar tentang "The French Paradox" bukan? Ia adalah berkenaan satu perbezaan ketara pengamal wain merah yang didapati mempunyai risiko yang lebih rendah menghidap pelbagai penyakit kronik seperti jantung berbanding mereka yang tidak mengamalkannya. Kajian mendapati perbezaan ketara ini adalah disebabkan kandungan resveratrol di dalam wain merah.

Jadi Bagaimana Resveratrol Boleh Membantu?
1. Menjadikan Sel Lebih Efisien Dalam Biogenesis Mitokondria
Mitokondria adalah kilang tenaga bagi sel. Dalam keadaan stress terutamanya selepas proses kemoterapi, keupayaan mitokondria untuk menghasilkan tenaga bagi menjalankan proses-proses hidup menurun dan akhirnya mengakibatkan kematian struktur penting ini.

Resveratrol membantu mengembalikan persekitaran yang sesuai bagi sel dan membantu proses penghasilan mitokondria, menjadikan sel berkeupayaan menghasilkan tenaga untuk proses hidup. Apabila sel mempunyai tenaga yang mencukupi, proses pemulihan akan berjalan lebih lancar dan pemulihan akan lebih cepat.

2. Memperlahankan Proses Inflamasi/Keradangan
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas akibat kanser serta proses kemoterapi adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada pada organ-organ akan dapat dihentikan.

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE
Kanser telah terbukti mengakibatkan pelbagai kerosakan kronik pada sistem organ tubuh manusia. Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik dapat diperlahankan.

4. Melindungi sel dari kerosakan DNA
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas yang sepatutnya ia lakukan dengan efektif. Bagi pesakit kanser, ini adalah penting kerana penghasilan sel-sel normal membantu mempercepatkan pemulihan serta kesan sampingan selepas rawatan.

Kajian oleh pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009, Dr Elizabeth Blackburn telah membuktikan bahawa Resveratrol mampu membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA.
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. Ini akan membantu proses baik pulih sistem pernafasan serta organ-organ yang rosak akibat kesan rokok. InsyaAllah, sebarang simptom akibat berhenti merokok akan berkurangan dan anda akan jadi lebih sihat.

Mengapa Vivix?
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang mempunyai fungsi antioksidan yang sangat tinggi. Namun, resveratrol di dalam Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya! Ini bermakna Vivix mampu memberi kesan 13 kali lebih baik untuk membantu memulihkan tubuh akibat kesan sampingan rawatan kanser.
polifenol di dalam Vivix meningkatkan keberkesanan resveratrol
Testimoni
Disclaimer : Kesan mungkin berbeza bagi setiap pengguna. Harus diingat, Vivix bertindak sebagai makanan tambahan, bukan ubat. Pengambilan ubat untuk rawatan harus diteruskan dan tidak boleh dihentikan tanpa nasihat doktor
kesan rawatan kemoterapi

kesan rawatan kemoterapi

kesan rawatan kemoterapi

Dapatkan Vivix Shaklee Sekarang!
Cara 1 :
Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Vivix (1 botol)

Vivix( 2 botol)


TAWARAN HEBAT!
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!
Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang
p/s : Jika anda hubungi saya, saya akan kongsikan rahsia bagaimana untuk dapatkan Vivix dengan harga yang terbaik tau :)

Cara 3 :
Mahukan diskaun sehingga 15% bagi pembelian produk-produk Shaklee serta peluang untuk mengubah kehidupan anda? Hubungi saya sekarang!

Shaklee Distributor & Bussiness Leader

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts