gout

Tips Turunkan Asid Urik Supaya Tak Perlu Cucuk Lagi Bila Gout Menyerang

18:24

Bila cakap pasal gout, pastinya perkataan asid urik akan timbul dalam kepala. Terma "hyperuricemia" atau kandungan asid urik yang tinggi di dalam darah dah jadi sinonim di kalangan pesakit gout.
Pastinya,diet yang disalahkan. Tapi tahukah anda asid urik boleh meningkat jika :
  • Penghasilan asid urik dari proses "breakdown" purine yang tinggi
  • Keupayaan buah pinggang untuk mencuci darah dan mengumuhkan asid urik menurun
  • Kombinasi kedua-dua mekanisme di atas
Secara mudahnya,purine yang berasal dari pemakanan (hasil laut, organ dalaman dan sebagainya), akan dipecahkan menjadi molekul yang lebih kecil iaitu asid urik dan 70% daripadanya dikeluarkan dari tubuh melalui buah pinggang. 

uric acid gout

uric acid gout

Asid urik yang tidak dikumuhkan akan berada di dalam darah, meningkatkan kepekatannya dan keadaan ini dipanggil Hyperuricemia. Kepekatan yang tinggi akan mencetuskan proses "crystalization" di mana asid urik yang tinggi di dalam darah akan bertukar menjadi kristal yang tajam seperti jarum dan akan mengakibatkan keradangan pada sendi terutamanya sendi ibu jari kaki.

Bolehkah Asid Urik Dikawal?
1. Kawal makanan yang mengandungi kandungan purine yang tinggi
Asid urik terhasil apabila purine yang berasal dari diet seperti makanan laut, cendawan, ikan bilis, kekacang dan organ dalaman dipecahkan mejadi molekul yang lebih kecil. Oleh yang demikian, dengan memastikan diet yang betul, akan mengurangkan risiko pembentukan asid urik

2. Memastikan buah pinggang dalam keadaan optimum untuk membuang asid urik berlebihan melalui air kencing
70% kandungan asid urik di dalam tubuh akan dikumuhkan atau dibuang dari tubuh melalui air kencing dan bakinya melalui sistem usus. Jika buah pinggang tidak berada dalam keadaan yang baik, asid urik akan dapat dikumuhkan dengan baik

3. Elakkan pengambilan makanan atau minuman beralkohol
Pengambilan minuman beralkohol akan mengganggu pH di dalam tubuh dan menggangu proses penyerapan dan pembuangan aid urik

4. Kawal berat badan
Obesiti merupakan satu keadaan stress kepada tubuh dan salah satu faktor risiko yang membawa kepada peningkatan kandungan asid urik di dalam tubuh.

5. Minum air dengan kerap bagi membantu proses pembuangan asid urik dari tubuh melalui air kencing

6. Amalkan pengambilan suplemen yang tinggi antioksidan seperti resveratrol boleh membantu mengurangkan proses keradangan pada buah pinggang 

Jadi Bagaimana Vivix Shaklee Boleh Membantu?
1. Memperlahankan Proses Inflamasi/ Keradangan
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada pada organ-organ akan dapat dihentikan.

Ini bermakna, keradangan yang berlaku akibat kehadiran kristal asid urik  pada sendi akan dapat diperlahankan dan mengurangkan risiko berlakunya serangan gout yang sememangnya menyakitkan.

2. Mengurangkan penghasilan asid urik
Kajian mendapati Japanese knotweed rhizome (polygonum cuspidatum) yang merupakan salah satu komponen di dalam Vivix, mengandungi kandungan resveratrol yang tinggi dan berkemampuan menghalang fungsi enzim xanthine oxidase, yang bertanggungjawab menukarkan purine dari diet kepada asid urik
Rujukan : Kong LD, Huang WW, et al. Inhibition of xanthine oxidase by some Chinese medicinal plants used to treat gout. J Ethnopharmacol. 2000;73(1-2):199-207.

3. Melindungi sel dari kerosakan DNA
Resveratrol berfungsi dalam 2 cara iaitu mengurangkan kerosakan DNA yang membawa kepada peningkatan asid urik serta melindungi sel daripada rosak. Kerosakan sel akan mencetus tindak balas imun yang mengakibatkan pelbagai masalah termasuk keradangan.

Testimoni
Disclaimer : Kesan mungkin berbeza bagi setiap pengguna. Harus diingat, Vivix bertindak sebagai makanan tambahan, bukan ubat. Pengambilan ubat untuk rawatan harus diteruskan dan tidak boleh dihentikan tanpa nasihat doktor.
Uric acid gout Vivix resveratrol

Resevratrol penawar gout asid urik

Resveratrol vivix penawar gout turun asid urik


Dapatkan Vivix Shaklee Sekarang!
Cara 1 :
Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Vivix (1 botol)

Vivix( 2 botol)


TAWARAN HEBAT!
Cara 2 :

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!
Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang
p/s : Jika anda hubungi saya, saya akan kongsikan rahsia bagaimana untuk dapatkan Vivix dengan harga yang terbaik tau :)

Cara 3 :
Mahukan diskaun sehingga 15% bagi pembelian produk-produk Shaklee serta peluang untuk mengubah kehidupan anda? Hubungi saya sekarang!
Shaklee Distributor & Bussiness Leader

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts