Bagaimana Menilai Tahap Dehidrasi (Dehydration)?

Tips Elak Strok Haba Yang Perlu Anda Tahu Jika Nak Elak Pengsan Tiba-tiba di Khalayak Ramai

16:37

Panas kan cuaca sekaran ni? Pelik la pulak. Tapi hasil carian di Google mendapati, cuaca panas terik yang melanda Semenanjung ketika ini, dijangka berterusan sehingga minggu depan, susulan tempias Taufan Lan yang menggegarkan timur Filipina pada Selasa lalu.

Profesor Klimatologi dan Oseanografi di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Fredolin Tangang, berkata badai taufan itu diibarat menghempaskan 'ekor' ke Sabah, Labuan dan Sarawak sehingga menyebabkan hujan lebat dan angin kencang berterusan di kawasan berkenaan.


Jadi, apa yang perlu dilakukan bagi mengelakkan diri daripada mengalami strok haba akibat cuaca panas ini? Perkara utama yang perlu diambil berat adalah :

  • pakai topi atau payung untuk melindungi dari pancaran haba terus ke badan
  • banyakkan minum air kosong tanpa mengira aktiviti fizikal
  • pakai pakaian yang ringan, berwarna terang dan longgar
  • guna kipas atau pendingin hawa
  • tidak duduk di dalam kenderaan yang tertutup tanpa memasang pendingin hawa
  • lebihkan masa di dalam rumah
  • kurangkan minum minuman berkafein, beralkohol dan bergula


3 Gejala Dehidrasi Jika Dibiarkan Boleh Membawa Maut

Fasa Pertama:

Keletihan, wajah kemerah-merahan, mudah cemas, putus asa, tidak boleh tidur dengan baik, berat kepala.
Fasa Kedua:

Fasa berat/dehidrasi yang berpanjangan boleh mengakibatkan asma, alergi, hipertensi (tekanan darah tinggi), sembelit, diabetes.

Fasa Ketiga:

Fasa darurat yang mengakibatkan kepedihan dan kesakitan pada badan, seperti pedih ulu hati, kembung perut, sakit dada, sakit pinggang, sengal-sengal sendi, migrain, sakit otot, muntah-muntah serta mual di pagi hari (terutama ketika hamil)
Rujukan: Majalah Dara Jun 2015


Jadi jika anda berasa tidak sihat badan, perkara pertama yang anda harus periksa kembali adalah dengan mengambil air yang secukupnya bagi mengurangkan gejala dehidrasi. Anda boleh amalkan 6 Tips Minum Air Mudah Bagi Cukupkan Bendalir Badan Perkongsian Pakar.

Bila tahu step-by-step untuk minum air, anda tidak mudah rasa terbeban untuk minum air ataupun tidak hanya minum air bila betul-betul dahaga. 

Dan bagi kanak-kanak yang sukar nak minum air, 5 Tips Mudah Cara Ajar Anak Minum Air Kosong Dengan Rela Hati pasti membantu anda. Semoga perkongsian ini memberi manfaat.

Selamat beramal.


Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang


p/s : Jika anda hubungi saya, saya akan kongsikan rahsia bagaimana untuk dapatkan produk-produk Shaklee dengan harga yang terbaik tau :)


Shaklee Distributor & Bussiness Leader
868991



Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.

This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts