Berhenti Merokok

12 Tips Berhenti Merokok Yang Anda WAJIB Cuba

06:17

Ramai perokok tahu merokok tak bagus untuk kesihatan. Ramai perokok mahu berhenti merokok. Tapi sejauh mana kesungguhan mereka? Zaman sekarang ni, jika kita mahu bercakap, perlu disokong oleh statistik. Jadi hari ini, saya ingin kongsikan statistik ini :

Jumlah perokok 2016 : 
22.8% atau 5 juta rakyat dewasa di negara ini adalah perokok berusia 15 tahun ke atas
Jumlah kematian akibat merokok :
20,000 orang/setahun
Kos perubatan merawat penyakit akibat rokok : 
RM3.8 billion/setahun


Tapi kenapa masih ramai yang merokok? Namun, jika anda serius untuk berubah, di sini saya kongsikan Tips Berhenti Merokok 12M iaitu tips paling asas untuk berhenti merokok yang disyorkan oleh Bahagian Pendidikan Kesihatan, Kementerian Kesihatan Malaysia

  1. Melengah-lengahkan  : Tunggu 5 minit atau katakan nanti sebentar
  2. Menarik nafas panjang : Tarikh nafas 3 kali secara perlahan-lahan
  3. Minum air : Terutama air masak. Elakkan minuman berkafein
  4. Menyibukkan diri : Buat sesuatu bagi mengalih fikiran dan untuk melupakan rokok
  5. Menjauhkan diri : Daripada orang yang merokok
  6. Mengelakkan diri : Daripada suasana atau situasi yang mendorong kepada merokok
  7. Mengunyah sesuatu : Seperti gam dan buah-buahan. Elakkan yang manis
  8. Membasuh tangan selalu
  9. Mandi dengan kerap
  10. Meregangkan otot : Lakukan senaman regangan apabila rasa mengantuk
  11. Meditasi
  12. Memohon doa : Berdoa agar dikuatkan azam dan tingkatkan usaha

Jadi Apa Yang Kita Boleh Pelajari?
Rasanya 6 daripada 10 perokok yang pernah saya temui ada pengalaman berhenti merokok. Tapi rata-ratanya akan mengatakan kesan akibat berhenti merokok secara mendadak adalah perkara yang paling menghantui mereka. Betul kan? Tapi jangan risau, anda boleh melakukannya dengan:
Adakah Resveratrol Boleh Membantu?

1. Menjadikan Sel Lebih Efisien Dalam Biogenesis Mitokondria
Mitokondria adalah kilang tenaga bagi sel. Dalam keadaan stress terutamanya semasa merokok, keupayaan mitokondria untuk menghasilkan tenaga bagi menjalankan proses-proses hidup menurun dan akhirnya mengakibatkan kematian struktur penting ini.

Resveratrol membantu mengembalikan persekitaran yang sesuai bagi sel dan membantu proses penghasilan mitokondria, menjadikan sel berkeupayaan menghasilkan tenaga untuk proses hidup. 



2. Memperlahankan Proses Inflamasi/Keradangan 

Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas.
Radikal bebas akibat merokok adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada pada organ-organ akan dapat dihentikan.

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE 
Merokok telah terbukti mengakibtakn pelbagai kerosakan kronik pada sistem organ tubuh manusia. Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik. 

4. Membantu melindungi sel dari kerosakan DNA 
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas yang sepatutnya ia lakukan dengan efektif. 

Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009. 
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. Ini akan membantu proses baik pulih sistem pernafasan serta organ-organ yang rosak akibat kesan rokok. InsyaAllah, sebarang simptom akibat berhenti merokok akan berkurangan dan anda akan jadi lebih sihat.


Mengapa Vivix? 
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu dalam memastikan paras gula dalam darah dalam lingkungan normal. 

Namun, Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya! Ini bermakna Vivix mampu memberi kesan 13 kali lebih baik untuk membantu anda berhenti merokok.
polifenol di dalam Vivix meningkatkan keberkesanan resveratrol
Testimoni
Disclaimer : Kesan mungkin berbeza bagi setiap pengguna. Harus diingat, Vivix bertindak sebagai makanan tambahan, bukan ubat. Pengambilan ubat untuk rawatan harus diteruskan dan tidak boleh dihentikan tanpa nasihat doktor


berhenti merokok tanpa kesan sampingan
berhenti merokok tanpa kesan sampingan
berhenti merokok tanpa kesan sampingan

Berminat Dapatkan Vivix Shaklee Sekarang?

Cara 1: 
Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan courier GDex atau CityLink.
Vivix (1 botol)

Vivix( 2 botol)
TAWARAN HEBAT!

Cara 2: 
Dengan Cara 1, anda dapat buat pembelian terus daripada HQ Shaklee. Tapi dengan cara 2, kami akan menyediakan extra service yang semestinya dapat membantu anda menghentikan ketagihan yang sememangnya sukar untuk dihentikan ini.

Kami akan sediakan sekali 1-to-1 coaching & kaunseling secara PERCUMA daripada seorang Certified Smoking Cessation Service Provider (CSCSP) Malaysia sehingga anda berhenti merokok.

Ini kerana, ia telah terbukti bahawa mereka yang mendapat bantuan atau "guidance" daripada seorang "clinicians" adalah 1.7 hingga 2.2 kali lebih berjaya untuk berhenti merokok.

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah Pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

Cara 3:
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader


You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts