Batu Hempedu

Cara Mengatasi Batu Karang Hempedu

02:27

Batu karang hempedu adalah satu perkara yang mungkin berlaku kepada sesiapa sahaja. Apabila ia terjadi, fungsi hempedu akan terganggu dan ada juga kemungkinan hempedu menjadi bengkak.


Bagi mereka yang telah disahkan mempunyai batu di kawasan hempedu, satu prosedur akan dilakukan bagi mengeluarkan batu tersebut daripada terus menyekat pengaliran hempedu. Bagi mereka di hospital kerajaan terutamanya di sebelah Utara Semenjung, prosedur selalunya dilakukan oleh Pakar dan Pegawai Perubatan yang terlatih di Hospital Sultanah Bahiyah di Alor Setar.


Inilah yang telah dilalui oleh Ayah Mertua saya tahun lalu. Alhamdulilah prosedur tersebut berjalan dengan lancar. Namun kami dikejutkan apabila Pegawai Perubatan dari Wad Pembedahan memaklumkan Ayah Mertua perlu jalani pembedahan bagi membuang hempedunya setelah kembali sihat nanti. Ini kerana, kejadian batu hempedu boleh berulang dan boleh mendatangkan komplikasi pada masa akan datang walaupun semua punca penyakit batu karang dikawal.

Namun, akibat masalah psoas abscess yang Ayah Mertua alami, beliau tidak cukup sihat untuk harungi satu lagi pembedahan. Jadi ini adalah apa yang telah kami lakukan untuknya.

Petua Batu Karang Hempedu

1. Turunkan Berat Badan Anda
Berat badan berlebihan adalah salah satu risiko kepada pembentukan batu hempedu. Oleh yang demikian, penurunan berat badan sedikit sebanyak akan membantu.

Tetapi, anda perlu berhati-hati. Penurunan berat badan melebihi 3 paun atau 1.36kg/minggu telah dikaitkan dengan kenaikan risiko berlakunya batu hempedu.

2. Tukar Diet Kepada Yang Mengandungi Rendah Lemak dan Tinggi Serat
Anda juga mempunyai pilihan untuk cuba diet vegetarian untuk sementara waktu.Ini kerana satu kajian mendapati mereka yang mengamalkan HANYA sayur sebagai diet mereka (vegetarian) mempunyai jumlah insiden batu hempedu yang lebih rendah.

Jika ini terlalu ekstrem, cuba untuk tingkatkan pengambilan sayur dalam diet anda. Sayur-sayuran membantu hati untuk membersihkan toksin di dalam tubuh. Ini kerana hati akan mencampurkan toksin untuk dibuang dari tubuh ke dalam cecair hempedu. Cecair hempedu ini akan dirembes ke dalam usus untuk dibuang bersama bahan buangan.

Jika anda mengalami sembelit, toksin ini akan diserap kembali ke dalam tubuh. Oleh yang demikian, sayur yang tinggi kandungan serta akan membantu mengelakkan sembelit dan mengelakkan toksin daripada diserap balik ke dalam tubuh.

Apakah Suplemen Yang Anda Boleh Cuba Untuk Bantu Pemulihan Batu Hempedu?
(Dipetik dari buku Nutri-Cures, tulisan Alice Feinstein)

1. Serat
Pengambilan serat tambahan akan membantu makanan untuk bergerak di dalam usus dan mengelakkan sembelit. Dr Peter Bennet, salah seorang penulis buku 7-Days Detox Miracle dan The Purification Plan mencadangkan pengambilan 5g serat larut yang boleh didapati dalam pektin, kekacang atau oat dengan setiap hidangan.

2. Lecithin
Cecair hempedu mengndungi kolesterol, lecithin dan asid hempedu. Apabila kolesterol di dalam cecair hempedu menjadi pekat, batu hempedu boleh terbentuk. Pengambilan lecithin membantu untuk mengelakkan perkara ini daripada berlaku.

3. Magnesium
Pada tahun 2007, penyelidik dari University of Kentucky telah mengkaji diet yang dimabil oleh hampr 42,000 lelaki dan mendapati secara signifikan, bilangan mereka yang mengambil lebih magnesium dalam diet harian mempunyai risiko yang lebih rendah mengalami batu hempedu.

Dos yang dicadangkan adalah 400 miligram. Namun jika anda mempunyai masalah buah pinggang atau apa-apa penyakit buah pinggang, bincangkan perkara ini bersama doktor anda terlebih dahulu/.

4. Vitamin C
Kajian Third National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES III) yang diterbitkan pada tahun 2000 mendapati, wanita yang mempunyai kandungan Vitamin C yang lebh tinggi di dalam darah, akan mempunyai kebarangkalian yang lebih rendah untuk menghidap batu hempedu.
Malah, satu kajian tempatan di Jerman mendapati pengambilan Vitamin C yang berterusan beserta peningkatan aktiviti fizikal akan menurunkan kebarangkalian seseoran itu mengalami batu di dalam hempedu.

Bagaimana Vivix Bantu Abah Mertua? 
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti berkesan sebagai bahan antioksidan yang terbaik. Minuman botani lazat ini mengandungi campuran botani khas Shaklee termasuk ekstrak Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu.

kandungan Vivix

Campuran proprietari saintifik termaju di dalam Vivix adalah berasaskan anggur muscadine – salah satu buah-buahan semula jadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa. Anggur muscadine mengandungi rangkaian lengkap polifenol yang ditemui dalam anggur lain.

Tidak seperti anggur lain, muscadine mengandungi pekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkan kuasa antioksidan yang sangat hebat.


Bagaimana Resveratrol di Dalam Vivix Bertindak? 
1. Meningkatkan proses biogenesis mitokondria
Apabila gula berjaya dibawa masuk ke dalam sel, gula ini akan diproses oleh mitokondria yang berfungsi sebagai "stesen janakuasa tenaga" di dalam sel. Resveratrol membantu meningkatkan bilangan mitokondria melalui biogenesis mitokondria. Ini akhirnya akan meningkatkan jumlah tenaga yang dihasilkan dan menjadikan pengamal Vivix lebih bertenaga.
peningkatan cellular energy
2. Memperlahankan proses inflamasi/keradangan
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk organ-organ tubuh dapat dielakkan.

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE
Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik termasuklah kerosakan pada struktur buah pinggang dapat diperlahankan. 

4. Melindungi sel dari kerosakan DNA
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas dengan efektif.

Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. 

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

p/s : Jika anda hubungi saya, saya akan kongsikan rahsia bagaimana untuk dapatkan Vivix dengan harga yang terbaik tau :)

Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader
868991

Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.

This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts