Inflamasi

4 Tips Paling Berkesan Elak Makan Painkiller Supaya Buah Pinggang Anda Tidak Rosak

10:00

Ubat tahan sakit dalam kumpulan Non-Steroidal Antiinflammatory Drug (NSAIDs) boleh merosakkan buah pinggang jika digunakan tanpa kawalan. Tapi tahukah anda bahawa anda boleh Elak Makan Painkiller Supaya Buah Pinggang Anda Tidak Rosak?
Bagaimana Rasa Sakit Tercetus?
Apabila berlaku kerosakan pada mana-mana bahagian tubuh, tubuh anda akan mencetuskan beberapa siri mekanisme yang membantu untuk mengembalikan tubuh ke tahap normal. Namun, bagi sesetengah kes, proses ini menjadi kelam kabut. 

Sel darah putih yang dihantar oleh sistem imun ke kawasan berlakunya inflamasi, berada di situ terlalu lama sehinggakan bahan kimia yang dirembeskan mula merosakkan tisu-tisu yang pada mulanya ia mahu selamatkan. Atau dalam bahasa lebih mudah "Mekanisme pertahanan tubuh badan yang kini menjadi pembelot".
Bahan-bahan kimia yang dirembeskan apabila inflamasi berlaku akan meningkatkan aliran darah ke bahagian yang cedera, dan akan menyebabkan kawasan tersebut menjadi merah dan sedikit panas. Sesetengah bahan kimia ini akan menyebabkan kebocoran cecair ke dalam tisu, yang akan menyebabkan bengkak berlaku. Proses ini akhirnya akan merangsang saraf dan mencetuskan rasa sakit.

Apa Fungsi Ubat Tahan Sakit?
Ubat tahan sakit dari kategori NSAIDs berfungsi untuk memintas mekanisme berkaitan inflamasi yang akhirnya akan membantu mengurangkan rasa sakit yang dialami.

Anda Boleh Kurangkan Risiko Inflamasi Dengan 4 Tips Paling Berkesan Ini Untuk Elak Makan Ubat Tahan Sakit
(Dipetik dari buku Family Health: Modern Medicine (Causes, Symptoms dan Prevention) yang ditulis Dr. Bruce Miller)
  • Pastikan Anda Mengamalkan Makanan Yang Bersifat Anti-Inflamasi / Anti-radang
    • Minyak ikan, minyak flaxseed dan minyak zaitun mengandungi kandungan antioksidan yang tinggi yang boleh membantu mengurangkan berlakunya inflamasi/ keradangan
    • Sayur-sayuran serta buah-buahan harus dijadikan sebahagian ciri pemakanan sihat atau seimbang dalam kehidupan anda. Mengamalkan konsep "suku-suku-separuh" adalah apa yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Ia harus merangkumi "range" yang mengandungi vitamin dan mineral dengan manfaat anti-inflamasi, antioksidan, bahan fitokimia dan serat. Anda juga boleh amalkan halia, teh hijau serta kunyit.                      diet pesakit paru-paru berair
  • Kawal Pengambilan Makanan Yang Bersifat Pro-Inflamasi (Menggalakkan Inflamasi/ Keradangan)
    • Pengambilan makanan-makanan yang bersifat pro-inflamasi akan meningkatkan risiko anda mengalami inflamasi. Contohnya, Omega-6 di dalam daging haiwan contohnya, adalah bersifat pro-inflamasi dan jika tidak dikawal, boleh meningkatkan risiko anda mendapat penyakit
    • Contoh-contoh makanan yang perlu dipantau dan dikawal pengambilannya dengan baik adalah seperti karbohidrat yang diproses (muffin, roti putih, makanan segera), gula proses serta pemanisproduk tenusudaging  yang telah diprosesikan yang diternakalkohol dan minyak masak yang diproses daripada kacang, bunga matahari, kacang soya dan jagung) 
    • Kurangkan minuman bergas, minuman 3-in-1  dan hadkan pengambilan gula proses (gula putih)
  • Pengambilan Suplemen Bersifat Anti-Inflamasi Secara Konsisten
    • Asid lemak N-3 daripada minyak ikan adalah sumber utama bagi EPA dan DHA. EPA di dalam mnyak ikan adalah bahan utama bagi pembinaaan eicosanoids iaitu sejenis bahan kimia semulajadi di dalam tubuh. Ini adalah perlu bagi memastikan proses inflamasi berada di tahap yang terkawal
    • Gamma-Linolenic Acid (GLA) memainkan peranan yang penting dalam penghasilan dan penggunaan interferon. Interferon adalah bahan kimia di dalam sistem imun kita yang berfungsi untuk membunuh virus. Beberapa kajian juga mendapati GLA dapat membantu meningkatkan kualiti hidup pesakit-pesakit yang menghidap rheumatoid athritis serta penyakit-penyakit yang berpunca daripada keradangan
    • Antioksidan seperti glutathione, lipoic acid, CoEnzyme Q10 (CoQ10), vitamin C dan vitamin E yang diambil pada dos yang disarankan boleh membantu mengimbangi dan memastikan sistem antioksidan tubuh berada pada tahap optimum
    • Selain itu, pengambilan Ginkgo Biloba, Milk Thistle dan kayu manis juga telah didapati membantu memastikan inflamasi pada tahap yang terkawal
  • Perubahan Gaya Hidup Ke Arah Lebih Sihat Bagi "Menyejukkan" Inflamasi
    • Tidak dinafikan, diet memainkan peranan yang sangat penting dalam memastikan inflamasi berada pada tahap yang terkawal. Namun begitu, diet yang sihat dan digabungkan dengan perubahan gaya hidup akan dapat memberikan keputusan yang lebih baik 
    • Pelbagai kajian menyokong bahawa aktiviti fizikal seperti senaman yang dilakukan secara konsisten mampu memperlahankan proses inflamasi dan membantu mencegah dan merawat penyakit inflamasi kronik seperti penyakit kardiovaskular dan Diabetes Jenis 2. Senaman akan membakar kalori dan membantu mengurangkan lemak viseral yang sememangnya mendatangkan pelbagai masalah
    • Tidur yang mencukupi adalah penting kerana tubuh badan akan menjalani proses pemulihan dan ini membantu mengurangkan keradangan
    • Kurangkan pendedahan terhadap toksin daripada persekitaran iaitu daripada dadah, asap rokok, toksin mineral dan industri, plumbum, merkuri dan bahan-bahan kimia di sekeliling kita yang mampu mengganggu keseimbangan sistem imun. Jumlah toksin yang meningkat akan membebankan sistem imun dan menyebabkan inflamasi kronik.
    • Jauhkan diri daripada alkohol
    • Kurangkan stress
Adakah ia berkesan? Percayalah, ia hanya berkesan jika anda melakukannya.


Mengapa Wajar Memilih Vivix?
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu meningkatkan kualiti hidup penggunanya. Namun, resveratrol di dalam Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol  yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya!
kandungan Vivix

Bagaimana Resveratrol di Dalam Vivix Bertindak?
1. Meningkatkan proses biogenesis mitokondria
Apabila gula berjaya dibawa masuk ke dalam sel, gula ini akan diproses oleh mitokondria yang berfungsi sebagai "stesen janakuasa tenaga" di dalam sel. Pada masa yang sama, resveratrol membantu meningkatkan bilangan mitokondria melalui biogenesis mitokondria. Ini akhirnya akan meningkatkan jumlah tenaga yang dihasilkan dan menjadikan pengamal Vivix lebih bertenaga.
peningkatan cellular energy
2. Memperlahankan proses inflamasi/keradangan
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada paru-paru dapat dihentikan.

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE
Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik termasuklah kerosakan pada struktur paru-paru dapat diperlahankan. 

4. Melindungi sel dari kerosakan DNA
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas dengan efektif.

Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. 
Mesti susah hati kan bila tengok suami atau ayah tak sihat? Saya pernah berada di situasi itu satu masa dulu. Memang nak kerja pun tak tenang. Tidur malam pun tak lena. Tu belum takut nak angkat panggilan telefon.

Ikhtiarlah segera sebelum keadaan lebih melarat.

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Vivix (1 botol)

Vivix( 2 botol)


TAWARAN HEBAT!
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di TaipingKamunting dan Simpang

Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Percayalah, penjimatan ini akan memberikan nilai yang lebih kepada wang anda. Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader
868991

Disclaimer :

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.

This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts