migrain

Cara Paling Pantas Atasi Migrain Dengan Mudah dan Berkesan

10:00

Hanya penghidap migrain faham betapa seksanya apabila migrain menyerang. Waktu tu, semua benda lain dah tak penting. Yang penting, nak hilangkan sakit je. Jadi, apakah wujud Cara Atasi Migrain Dengan Mudah dan Berkesan?
Setiap penghidap migrain mahukan solusi yang paling cepat untuk migrain. Ada juga yang mahukan cara alami atau semulajadi untuk atasi sakit migrain dengan alasan tidak mahu bergantung dengan ubat. Namun apa yang saya kongsikan hari ini adalah apa yang suami saya lakukan setiap kali migrain menyerang. Kombinasi yang saya nampak banyak membantunya dalam mengawal serangan migrain.

Apabila Migrain Menyerang
Migrain meupakan satu kondisi yang sangat menyakitkan. Tetapi, bagi mengatasi sesuatu kesakitan dengan cara yang biasa dalam tempoh yang pendek, ia adalah satu perkara yang sukar.

Kebiasaannya, pengambilan kombinasi ubat tahan sakit seperti diclofenac atau paracetamol dan ergotamine atau kafein boleh membantu. Namun, pengambilan ubat tahan sakit tanpa kawalan adalah tidak digalakkan.

Oleh yang demikian, suami saya mencuba kombinasi teknik-teknik di bawah ini.

1. 2 biji Paracetamol 500mg
Paracetamol adalah ubat tahan sakit yang paling "mild" dan selamat jika diambil dengan cara dan dos yang betul. Prinsip suami saya mudah, jika sakit migrainnya di tahap 7 pada skala 0 hingga 10, paracetamol membantu untuk menurunkan tahap kesakitan ke tahap yang lebih rendah. Kemudian, teknik-teknik di bawah akan dipraktikkan untuk mengurangkan lagi kesakitan yang dialami dan semestinya dalam tempoh yang lebih pendek dari biasa.

2. Terapi Hidro
Mandi dengan air suam untuk seketika dan diikuti mandi dengan air sejuk untuk tempoh masa yang lama untuk menghilangkan rasa sakit. Ini amat berkesan terutama apabila air sejuk itu diarahkan pada lokasi sakit tersebut berlaku.

3. Urutan
Urutan amat membantu dalam mengurangkan rasa sakit. Urutan telah terbukti mampu meningkatkan paras hormon serotonin di dalam badan. Serotonin amat membantu dalam mengurangkan stres.

4. Aromaterapi
Aromaterapi amat membantu dalam menenangkan tubuh manusia. Dengan berada di dalam bilik yang gelap dan ditambah dengan aromaterapi, tubuh akan menjadi lebih tenang. Bauan lavender yang tidak kuat amat membantu suami saya.

Amalan Pemakanan Setiap Hari
1. Pengambilan makanan yang seimbang dengan mengambil kira prinsip "Suku-Suka-Separuh" serta "eat clean"
2. Menghindari makanan yang boleh mencetuskan migrain seperti yang mengandungi MSG, aspartame, dan kafein
3. Sentiasa luangkan masa untuk mengurangkan stres seperti dengan meluangkan masa untuk melakukan senaman atau beriadah bersama keluarga
4. Memastikan diri mendapat rehat dan tidur yang mencukupi
5. Konsisten dalam pengambilan suplemen seperti magnesium, minyak ikan serta vitamin B Complex

Jadi Adakah Pendekatan Nutrisi Bermanfaat Dalam Mengatasi Masalah Migrain?

a) Magnesium
Magnesium merupakan antara nutrien yang dilihat menjanjikan sedikit harapan buat penghidap migrain. Kenyataan ini turut disuarakan oleh beberapa penulis buku seperti Dr. James Duke, penulis The Green Pharmacy serta Corinne T. Netzer, penulis Big Book of Miracle Cures.

Penemuan ini disokong oleh beberapa kajian yang mendapati punca migrain adalah berkaitan dengan magnesium. 3 kajian yang menonjol adalah
  • "Migraine mungkin dicetuskan oleh paras magnesium yang rendah di dalam otak"
    • Swanson D.R. "Migraine and Magnesium: Eleven neglected connections." Perspect Biol  Med. 31:526-557,1998
  • "Paras magnesium adalah berbeza secara signifikan di dalam otak penghidap migrain berbanding mereka yang tidak menghidap migrain. Paras magnesium seperti lebih rendah semasa serangan migrain"
    • Ramadan N.M., Halvorson H., Vande-Linde A., et al: "Low brain magnesium in migraine," Headache 29:590-593,1998.
  • "Pengambilan magnesium pada dos 600mg setiap hari boleh menurunkan secara signifikan peluang untuk diserang migraine"
    • Peikert A. "Prophylaxis of migraine with oral magnesium:results from a prospective, multi center, placebo controlled and double-blind randomized study" reported in Cephalalgia 6(4):257-263,1966
Ostematrix! Bukan sekadar kalsium

Ostematrix mengandungi gabungan sempurna “batu bata-dan-mortar“ untuk membina tulang yang kuat dan sihat.
  • 1,000 mg (100% DV) kalsium unsur dari sumber alam semula jadi yang paling yang concentrated dan mudah diserap
  • 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang dan membantu menguatkan tulang
  • 400 IU vitamin D (100% DV) untuk merangsang penyerapan kalsium
  • Boron dalam jumlah yang disokong secara klinikal untuk membantu metabolisme tulang
  • Vitamin K membantu mengikat mineral untuk membentuk tulang
  • Mangan, copper, dan zink - co-factor yang mengaktifkan enzim yang membantu membina jisim tulang 

b) EPA
Minyak ikan mengandungi EPA dan DHA mampu mengurangkan simptom-simptom sakit kepala yang disebabkan migrain. Ia sememangnya diterima dengan meluas bagi kemampuannya sebagai bahan anti-radang.

Dua kajian oleh University of Cincinnati mendapati berlaku penurunan frekuensi serta tahap keseriusan serangan migrain:
  • McCarren T, Hitzemann R, Allen L et al. "Amelioration of severe migraine with fish oil (omega-3) fatty acid." American Journal of Clinical Nutrition 1985:41(4):874 (abstract)
  • Glueck CJ, MacCarren T, Hitzemann R, et al. "Amelioration of severe migraine with omega-3 fatty acids, a double blind placebo controlled clinical trial." American Journal of Clinical Nutrition 1986;43(4):710 (abstract)
Mereka menyimpulkan bahawa minyak ikan mungkin mampu membantu mencegah migrain berdasarkan kemampuannya untuk mengurangkan kerosakan pada sakur darah.

Apa manfaat anda dapat dari amalkan OmegaGuard Shaklee?
  1. Kandungan yang paling penting dalam minyak ikan ialah DHA & EPA. Kedua-dua unsur ini adalah tinggi iaitu sebanyak 70% di dalam Omegaguard.

  2. Shaklee Omegaguard sangat istimewa kerana melalui proses penyulingan proprietari triple molekul.
  3. Tujuan penyulingan tersebut adalah untuk memastikan ketulenan dan keberkesan minyak ikan yang sampai kepada pengguna.
  4. Tiga kapsul Omegaguard membekalkan 1000mg EPA (540mg) dan DHA (360mg).

c) Vitamin B2 (Riboflavin)
Satu kajian "double blind placebo controlled" telah dilakukan melibatkan 55 orang penghidap migrain yang diberi 400mg Vitamin B2 setiap hari selama 3 bulan mendapati

59% subjek yang menerima riboflavin mendapat manfaat dengan penurunan episod sekurang-kurangnya 50%

Schoenen J. "Effectiveness of a high dose of riboflavin in migraine prophylaxis", a randomized controlled trial was reported in the February 1998 issue of Neurology (5012):466-70)

Kajian ini serta beberapa kajian lain mendapati 400mg vitamin B2 boleh mengurangkan tempoh serta frekuensi serangan migrain.

Vitamin B2 memainkan peranan yang sangat penting dalam penghasilan tenaga. Dengan meningkatkan pengambilan B2, ia secara tidak langsung membantu memulihkan penurunan tenaga dan mungkin memintas penghasilan rasa sakit akibat migrain.

Namun begitu, pengambilan perlu dilakukan secara konsisten selama 2 hingga 3 bulan sebelum anda dapat melihat sebarang perubahan.

Mengikut kata Dr Bruce Miller di dalam buku bertajuk Bagaimana Memahami Label-label Makanan Tambahan, cara paling selamat dan terbaik meningkatkan pengambilan satu vitamin B ialah dengan meningkatkan pengambilan keseluruhan B complex.

1. Pastikan kesemua 8 unsur B compleks menurut USRDA di senaraikan pada label
Siapkan senarai 8 vitamin B ini semasa membeli supaya anda dapat memastikan setiap unsur itu tertulis dengan namanya pada keluaran syarikat yang anda pilih.
8 Unsur Vitamin B Lengkap Untuk B Complex Terbaik
Jika tiada kelapan-lapan di tulis pada label botol, TOLAK sahaja keluaran tersebut.

2. Perhatikan setiap vitamin menyatakan USRDA, bukan MDR pada labelnya
MDR mungkin menjadikan keluaran itu kelihatan lebih menarik tetapi USRDA adalah petunjuk kualiti sebenar. Ia harus mengandungi sekurang-kurangnya 100% USRDA bagi setiap vitamin B.

3. Telitikan kuantiti setiap vitamin disenaraikan mengikut peratusan USRDA
Label yang hanya menyenaraikan kuantiti dalam unit metrik adalah sukar di nilaikan. Anda perlu tahu peratusan USRDA bagi setiap vitamin supaya anda boleh membandingkan setiap keluaran syarikat berbeza dengan tepat.

4. Carikan keseimbangan B complex
Peratusan USRDA bagi setiap vitamin B harus antara 4 atau 5 kali peratusan USRDA bagi setiap vitamin B.

Sebagai contoh, anda TIDAK harus menerima makanan tambahan yang mengandungi 8% bagi USRDA bagi biotin dan 3000% USRDA bagi tiamina.

Makanan tambahan sebegini memang tidak seimbang.

5. Pastikan biotin dan asid folik di bekalkan dalam amaun yang mencukupi
Kedua-dua jenis vitamin B ini merupakan vitamin B yang PALING MAHAL dan selalunya tidak dibekalkan dengan secukupnya.

Sesetengah biotin dan asid folik di hasilkan oleh bakteria pemesra dalam usus.

Untuk ini, 100% bagi kedua-dua jenis dan 35-45% bagi yang lain dalam B complex adalah boleh diterima bagi tambahan B complex.

6. Tumpukan perhatian kepada keterangan yang di sertakan dengan keluaran
Kadangkala maklumat penting akan diberi dalam keterangan yang di sertakan di kala ruang tidak mencukupi pada label

7. Jangan terpedaya dengan dakwaan keluaran-keluaran pelepasan masa (time-release)
B complex dengan ciri pelepasan masa adalah TIDAK PERLU, malah ia merupakan satu pembaziran.

Bukan semua vitamin B di serap di sepanjang usus.

Jika vitamin ini dalam ciri pelepasan masa, anda akan kehilangan bahagian vitamin yang di lepaskan setelah ia harus terserap secara berkesan.

8. Biarkan saja label yang diperbesar-besarkan
Penyataan seperti "membekalkan segala keperluan harian B complex anda" nampak seperti membuat seribu janji tetapi ia memang tidak bermakna kecuali dakwaan label nutrien tersebut disokong dengan tepat.

Kesimpulan
Ringkasnya, makanan tambahan B kompleks yang TERBAIK harus mempunyai ciri-ciri berikut:
  • Label menyenaraikan kesemua lapan ahli B complex menurut garis panduan USRDA
  • Label memberikan USRDA - bukannya MDR bagi setiap vitamin
  • Label menyenaraikan peratusan USRDA bagi setiap vitamin
  • Vitamin B yang di bekalkan itu harus seimbang
  • Amaun biotin dan asid folik yang mencukupi harus di bekalkan.

Anda tak sempat nak survey semua jenis vitamin B di pasaran?
Tak perlu risau. Shaklee menawarkan B complex yang memenuhi kesemua kriteria di atas. Tak perlu pening-pening nak survey dan buang masa serta tenaga berjalan di pusat membeli belah atau pun farmasi.

Ini memang dah sah-sah benar. Cuba lihat label gambar di bawah:

Jom Order OmegaGuard dan B Complex Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Set OsteMatrix, OmegaGuard, Vitamin B Complex Shaklee anda dengan klik pada gambar di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Set Migrain
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang
p/s : Jika anda hubungi saya, saya akan kongsikan rahsia bagaimana untuk dapatkan OsteMatrix, OmegaGuard dan Vitamin B Complex Shaklee dengan harga yang terbaik tau :)

Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts