Air Kencing Berbuih

Kencing Berbuih? Fakta Ini Wajib Anda Tahu

08:01

Ramai ingin berdiet. Namun dengan melakukannya tanpa mengikut teknik yang betul, ia mungkin akan membebankan tubuh anda. Kesannya, buah pinggang terpaksa bekerja secara "extra" dan akibatnya, kencing berbuih mungkin akan berlaku.

Tahukah Anda?
Pengambilan protein dalam kuantiti yang besar secara konsisten akan meningkatkan risiko berlakunya 'kebocoran' pada buah pinggang. 

Apabila ini berlaku, protein yang bersaiz besar akan ditemui di dalam air kencing dan keadaan ini dikenali sebagai proteinuria. Dan inilah yang mengakibatkan air kencing berbuih. 

  • Mengandung
  • Mengalami dehidrasi
Bagaimana Jika Anda Tidak Tergolong Dalam Kategori di atas?
Jika anda TIDAK tergolong dalam mana-mana kategori di atas, protein tidak sepatutnya ada di dalam air kencing anda. Anda perlu dapatkan nasihat daripada doktor dengan kadar yang segera bagi mengenalpasti punca sebenar sama ada:
  • Jangkitan saluran kencing
  • Vesicocolic fistula
  • Masalah buah pinggang, atau lain-lain
Kenapa ini semua penting?
Buah pinggang adalah salah satu organ dalam badan selain hati yang berfungsi sebagai penapis kepada bahan-bahan nutrien dan toksin di dalam badan.

Darah yang kaya dengan nutrien dan oksigen  akan masuk ke dalam buah pinggang. Nutrien kemudiannya akan diserap kembali dan bahan-bahan yang tidak diingini seperti toksin atau air yang berlebihan akan dikeluarkan dari badan sebagai air kencing bagi memastikan kandungan air dalam badan seimbang.
fungsi buah pinggang

Bagaimana Protein Boleh Hadir Dalam Air Kencing?
Bayangkan penapis (Buah Pinggang) yang selalu digunakan di dapur tu. Kita tapis air teh dan serbuk teh sekaligus. Air teh yang bercampur gula (air dan nutrien) akan berjaya melalui penapis tersebut dan serbuk teh yang bersaiz lebih besar (protein dll) akan tertinggal.

Jika tiba-tiba kita melihat ada serbuk teh hadir dalam hasil tapisan, bermakna berlaku kebocoran pada struktur penapis itu. 

Inilah yang terjadi kepada buah pinggang. Berlaku kebocoran dan protein boleh menyusup dan masuk ke dalam air kencing.

Apa Yang Perlu Anda Lakukan Jika Anda Hadapi Masalah Ini?
Jika anda hadapi masalah air kencing berbuih dalam masa tertentu atau hanya berlaku sesekali, maka ia tidak perlu anda bimbangkan. 
  • Bagi wanita mengandung,ia adalah normal akibat pembesaran saluran darah. Namun jika jumlahnya adalah tinggi, dapatkan nasihat doktor supaya pemeriksaan dapat dijalankan.
  • Tingkatkan pengambilan air. Gunakan formula mudah iaitu anda perlukan 1 liter air bagi setiap 25kg berat badan anda. Ini bermakna, jika anda mempunyai berat 75kg, anda perlu minum 3liter air sehari
  • Kurangkan atau kawal pengambilan makanan/minuman berprotein tinggi atau kurangkan pengambilan bahan-bahan berprotein atau produk tenusu
Tetapi jika keadaan ini berterusan, dapatkan nasihat doktor dengan segera.

Jadi Bagaimana Resveratrol Boleh Membantu?
1. Mengurangkan Kerintangan Insulin Dan Menjadikan Sel Lebih Efisien Dalam Penghasilan Tenaga
Kandungan gula dalam darah yang tinggi akan meningkatkan kepekatan darah dan ini akan memperlahankan aliran darah yang membawa oksigen dan nutrien yang diperlukan ke organ-organ. Ini boleh menjurus kepada kerosakan sel-sel termasuklah buah pinggang.

Kajian telah membuktikan bahawa resveratrol mampu membantu untuk mengurangkan rintangan insulin
insulin resistance

Apabila rintangan insulin berjaya dikurangkan, proses penghasilan tenaga oleh sel dengan menggunakan gula dalam darah akan berjaya dipulihkan.

Pengurangan kandungan gula dalam darah akan mengurangkan sebarang risiko berlakunya mekanisme-mekanisme kerosakan di atas
insulin resistance
2. Memperlahankan Proses Inflamasi/Keradangan
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada pada organ-organ akan dapat dihentikan.

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE
Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik termasuklah kerosakan pada struktur buah pinggang dapat diperlahankan. 

4. Melindungi sel dari kerosakan DNA
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas dengan efektif.

Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. Ini akan membantu proses baik pulih struktur buah pinggang dan insyaAllah, sebarang simptom berkaitan kerosakan buah pinggang akan bertambah baik.

Mengapa Vivix?
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu menurunkan bacaan gula di dalam darah. Namun, Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol  yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya!

Dan ingatlah, semua penyakit berkaitan gula akn dapat diperlahankan jika bacaan gula dalam darah dapat dipastikan sentiasa dalam julat normal.
polifenol di dalam Vivix meningkatkan keberkesanan resveratrol

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

p/s : Jika anda hubungi saya, saya akan kongsikan rahsia bagaimana untuk dapatkan Vivix dengan harga yang terbaik tau :)

Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts