Tinnitus

Cara Berkesan Atasi Telinga Berbunyi Berdesing Berdengung

12:41

Bayangkan berada berdekatan sebuah tempat pembinaan. Dengan bunyi mesin dan jentera, pastinya sudah cukup menyakitkan telinga. Namun, "seksaan" itu pasti akan berakhir apabila anda tinggalkan tempat tersebut. Lega bukan?
tinnitus
Tapi macam mana jika bunyi-bunyi itu semua datangnya dari dalam kepala kita sendiri? Berdengung atau berdesing sepanjang masa, bunyi letup-letup, bunyi macam loceng dan macam-macam bunyi lagi. Dan yang paling teruk, ia tak berhenti siang dan malam. Keadaan ini dipanggil tinnitus dan di sini saya akan kongsikan Cara Berkesan Atasi Telinga Berbunyi Berdesing Berdengung yang telah saya amalkan.

Apa Itu Tinnitus?
Secara mudah, tinnitus adalah keadaan di mana seseorang itu menyedari kewujudan bunyi seperti berdesing di dalam kepala tanpa kehadiran sebarang bunyi di persekitarannya pada masa yang sama. 

Bunyi yang hadir berbeza mengikut iaitu seperti:
  • bunyi loceng atau lebah yang sedang terbang
  • bunyi air terjun mengalir
  • bunyi udara bergerak di dalam botol yang kosong.
Namun yang pasti, desingan bunyi  tersebut  mempunyai satu nada dan satu pic yang tertentu.

Apa Yang Boleh Anda Lakukan Jika Mengalami Simptom Tinnitus?
Ini adalah apa yang telah saya lakukan baru-baru ini.

1. JUMPA DOKTOR DENGAN SEGERA
Jika boleh, minta dirujuk kepada doktor di Jabatan ENT (Ear, Nose & Throat). Ini kerana, tinnitus adalah satu simptom, dan adalah menjadi tugas doktor anda untuk mengenalpasti punca sebenar masalah tersebut.

2. Anda akan perlu menjalani beberapa prosedur bagi mengenalpasti punca sebenar
Salah satu prosedur yang saya lalui adalah "scope" di mana satu alat kamera dimasukkan ke dalam hidung dan telinga bagi mengenalpasti sebarang keabnormalan di dalam hidung dan telinga saya.
Hasilnya, beberapa kawasan didapati sedikit bengkak dan merah. Hasil scope juga mendapati ada sedikit cecair di belakang gegendang telinga.

Saya juga diarahkan untuk melalui ujian pendengaran bagi mengenalpasti tahap masalah yang saya hadapi. Alhamdulillah, ujian mendapati pendengaran saya masih baik dan tinnitus yang saya hadapi berpunca daripada cecair di belakang gegendang telinga yang mengakibatkan jangkitan berlaku di kawasan tersebut

3. Saya telah dibekalkan dengan beberapa jenis ubat iaitu:
i) Oxynase Nasal Spray- mengandungi Oxymetazoline yang berfungsi untuk membuka salur pernafsan terutamanya di kawasan sinus. Ia perlu disembur di rongga hidung dengan teknik yang betul
ii) Nasonex Nasal Spray - mengandungi Momethasone, iaitu sejenis steroid, yang berfungsi untuk mengurangkan bengkak di dalam kawasan hidung atau telinga
iii) Augmentin - sejenis antibiotik bagi membunuh kuman yang menjadi punca jangkitan
iv) Clarinase - sejenis ubat alergik dari kategori antihistamin

Selain itu, saya turut mengambil beberapa suplemen seperti:
1. Vitamin B Complex
Satu kajian pada tahun 1998 mendapati, 47% daripada tentera mengalami tinnitus yang kronik serta kehilangan deria bunyi akibat pendedahan pada bunyi bising dalam tempoh yang lama, telah didapati mengalami kekurangan Vitamin B12. Apabila terapi B12 dimulakan, beberapa orang menunjukkan perubahan positif dalam kedua-dua tinnitus dan pendengaran mereka.

2. Resveratrol
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu meningkatkan kualiti hidup penggunanya. Namun, resveratrol di dalam Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol  yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya!


kandungan Vivix

Bagaimana Resveratrol di Dalam Vivix Bertindak Bagi Seseorang Dengan Tinnitus?

Resveratrol Memperlahankan proses inflamasi/ keradangan
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada paru-paru dapat dihentikan.

Bagi pesakit tinnitus, resveratrol mungkin boleh membantu untuk mengurangkan bengkak di dalam hidung atau telinga yang mungkin menjadi penyebab masalah bunyi berdesing ini timbul.

Nasihat saya, ikhtiarlah segera sebelum keadaan lebih melarat. Takkanlah anda mahu biarkan bunyi berdengung itu terus menggangggu anda. Melainkan anda rasakan bunyi-bunyi itu seperti "Music to your ears" :P

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set yang terbaik serta mesra poket untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader
868991

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts