Sakit lutut

Atasi Sakit Lutut Sekarang Jika Tak Mahu Cedera Lebih Teruk Pada Masa Akan Datang

05:36

Ramai orang mengambil mudah tentang sakit lutut. Tapi tahukah anda, sakit lutut yang anda alami sekarang, walaupun minor, boleh berulang pada masa akan datang dan menjadi lebih teruk jika tidak dirawat dengan betul? 
atasi sakit lutut

Sakit lutut boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Ia boleh disebaban oleh kecederaan, masalah mekanikal,athritis dan juga akibat masalah-masalah lain.

Beberapa faktor boleh meningkatkan risiko anda mengalami sakit lutut. Ini termasuklah :
  • Berat badan berlebihan
  • Otot di sekeliling lutut yang kurang fleksibel dan tidak kuat
  • Sesetengah sukan yang boleh memberikan lebih banyak tekanan dan stres ke atas lutut
  • Kecederaan pada lutut yang dialami sebelum ini meningkatkan risiko anda mengalami sakit lutut sekali lagi

Lokasi dan tahap kesakitan pada lutut setiap orang berbeza, bergantung kepada penyebab masalah tersebut. Tanda-tanda yang sering dialami termasuklah:

  • Bengkak dan ketegangan di kawasan lutut
  • Kawasan lutut menjadi merah dan panas apabila disentuh
  • Lutut menjadi lebih atau tidak stabil
  • Bunyi meletup-letup apabila bergerak
  • Tidak mampu untuk meluruskan lutut
lokasi sakit lutut

Tidak semua sakit lutut adalah serius. Namun, keceraan lutut atau sesetengah masalah perubatan seperti osteoarthritis, boleh meningkatkan tahap kesakitan, kerosakan pada komponen lutut sehingga mengakibatkan anda tidak boleh bergerak jika tidak dirawat.

Kaedah Untuk Mengurangkan Sakit Lutut Yang Anda Boleh Cuba?

Tips 1 : Ubat
Doktor yang merawat anda mungkin akan memberikan anda ubat bagi mengurangkan sakit dan bengkak yang anda alami serta untuk merawat penyebab utama sakit lutut anda seperti rheumatoid athritis atau gout

Tips 2 : Fisioterapi
Fisioterapi akan membantu untuk menguatkan kembali otot anda secara sistematik. Latihan mungkin akan lebh fokus untuk menguatkan otot di hadapan peha (kuadrisep) dan otot di belakang peha (hamstring)
fisioterapi lutut

Tips 3 : Suntikan
Bagi sesetengah keadaan, doktor mungkin akan mencadangkan suntikan ubat atau bahan-bahan lain terus ke dalam sendi anda seperti kortikosteroid, asid hyaluronik atau plasma-rich plasma (PRP).

Tips 4 : Pembedahan
Jika anda mengalami kecederaan yang memerlukan pembedahan, ia mungkin tidak perlu dilakukan dengan kadar yang segera. Sebelum membuat keputusan, pertimbangkan kebaikan dan keburukan ia terlebih dahulu dengan mendapatkan maklumat yang lengkap daripada doktor yang merawat anda.

Jika pembedahan perlu dilakukan, pilihan anda adalah antara pembedahan athroscopic, pembedahan partial knee replacement atau pembedahan total knee replacement (TKR)

Tips 5 : Penjagaan di rumah

  • Banykkan rehat bagi membenarkan lutut anda pulih.
  • Penggunaan pek ais boleh membantu bagi mengurangkan bengkak dan sakit yang anda alami. Namun harus diingat, jangan lakukan lebih daripada 20 minit. 
  • Penggunaan "compression bandage" adalah digalakkan bagi mengukuhkan struktur lutut serta kestabilannya.


Tips 6 : Ikhtiar dengan suplemen Shaklee
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu meningkatkan kualiti hidup penggunanya. Namun, resveratrol di dalam Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol  yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya!
kandungan Vivix

Bagaimana Resveratrol di Dalam Vivix Bertindak?
1. Meningkatkan proses biogenesis mitokondria
Apabila gula berjaya dibawa masuk ke dalam sel, gula ini akan diproses oleh mitokondria yang berfungsi sebagai "stesen janakuasa tenaga" di dalam sel. Pada masa yang sama, resveratrol membantu meningkatkan bilangan mitokondria melalui biogenesis mitokondria. Ini akhirnya akan meningkatkan jumlah tenaga yang dihasilkan dan menjadikan pengamal Vivix lebih bertenaga.
peningkatan cellular energy
2. Memperlahankan proses inflamasi/keradangan
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada paru-paru dapat dihentikan.

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE
Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik termasuklah kerosakan pada struktur paru-paru dapat diperlahankan. 

4. Melindungi sel dari kerosakan DNA
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas dengan efektif.

Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. 

Adakah ia berkesan? Percayalah, ia hanya berkesan jika anda melakukannya.


atasi sakit lutut

Ikhtiarlah segera sebelum keadaan lebih melarat.

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Vivix (1 botol)

Vivix( 2 botol)


TAWARAN HEBAT!
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di TaipingKamunting dan Simpang


Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Percayalah, penjimatan ini akan memberikan nilai yang lebih kepada wang anda. Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader
868991

Disclaimer :

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.

This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts