risiko tumpah darah

6 Golongan Wanita Berisiko Tinggi Tumpah Darah Ketika Bersalin Yang Boleh Membawa Maut

03:16

Tumpah darah merupakan sejenis komplikasi yang sering berlaku sewaktu bersalin. Kejadian ini amat membimbangkan para petugas di dewan bersalin kerana ia mengakibatkan masalah besar kepada ibu malah boleh membawa MAUT!

Sebelum saya kongsikan 6 Golongan Wanita Berisiko Tinggi Tumpah Darah Ketika Bersalin Yang Boleh Membawa Maut, suka saya kongsikan definisinya dahulu.

kesan kurang darah ketika mengandung
Anda Berisiko?


Apa Itu Tumpah Darah?

Ia merujuk kepada pesakit yang mengalami kehilangan darah melebihi 500ml ketika melahirkan bayi.

8 Golongan Berisiko Tinggi Tumpah Darah


1. Wanita yang telah mengandung dan melahirkan banyak kali, misalnya lebih daripada lima kali.

2. Wanita yang mengandung kembar

3. Wanita yang pernah mengalami tumpah darah sebelum ini

4. Wanita yang mempunyai fibroid 

5. Wanita yang terpaksa melalui fasa kesakitan bersalin yang panjang (prolonged labour)

6. Wanita yang mengalami anaemia


Menyentuh tentang point nombor 6, saya teringatkan kisah kenalan saya yang seorang ni. Sepanjang mengandungkan anak pertama dan kedua, beliau memang mengalami masalah anaemia atau lebih dikenali sebagai kurang darah merah. 

Kakak beliau mencadangkan agar beliau mencuba Vitalea Shaklee sebagai ikhtiar untuk menaikkan bacaan haemoglobin (Hb) dalam darah. Mula-mula beliau enggan kerana mahu mengamalkan ubat yang di beri oleh klinik kesihatan.

Tetapi setelah berbulan-bulan makan namun tiada perubahan, akhirnya beliau akur mengikut cadangan si kakak. Nasib kakaknya garang dan paksa jugak beliau untuk makan kerana kesiankan adiknya yang terpaksa masuk wad untuk pemantauan.  

Alhamdulillah. Nak jadi cerita, memang banyak perubahannya. Tentunya dengan izin Allah juga

Bacaan Hb dalam darah kembali normal dan beliau sangat gembira kerana tidak perlu lagi berulang-alik ke klinik kesihatan untuk pemeriksaan yang kerap. 

Yang paling penting tak perlu makan hati ayam lagi. Kalau saya pun tak lalu nak hadap hati ayam setiap hari. Kembang tekak tau.
 

Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.


Awal tahun 2015 ni, beliau selamat melahirkan seorang puteri yang comel yang sangat di nanti-nantikan oleh mereka sekeluarga. Tanpa sebarang komplikasi tau. Beliau sangat risau akan komplikasi dan risiko yang tinggi untuk kelahiran ke 4 ni.

Agak-agaknya Kenapa Ya Komplikasi Boleh Berlaku?


3 sebabnya adalah:

1. Rahim tidak mengecut dengan baik

Selalunya ibu-ibu yang telah banyak melahirkan akan mempunyai rahim yang longgar dan lambat kecut.

2. Kandungan kembar

Rahim akan menjadi terlalu besar dan lambat mengecut juga.

Bagi dua situasi di atas, apabila rahim lambat mengecut pendarah akan berlaku dengan banyak. 

Ibu-ibu akan mengalami kekurangan darah yang ketara sehingga membawa kepada 'hypovolemic shock' atau pengsan di sebabkan tekanan darah juga telah menurun.

3. Uri masih di dalam rahim

kebiasaannya uri akan diperiksa terlebih dahulu oleh bidan sebelum di berikan kepada ibu bapa untuk di uruskan.

Menariknya pengalaman saya bersalin di Hospital Pakar Annur, nurse sudah pun membersihkan uri dan bungkus dalam kertas putih elok-elok. Tinggal tanam sahaja. Mudah betul kerja suami masa tu.

Bolehkah Komplikasi Ini Dielakkan?


Jawapannya boleh. 

Terdapat tiga cara yang biasanya dipraktikkan di hospital atau pusat bersalin.

1. Suntikan mengecutkan rahim

Biasanya di berikan ketika kepala bayi sudah hampir keluar. Saya biasa menerinya di bahagian peha. Ini merupakan langkah pencegahan untuk mengelakkan kejadian tumpah darah.

2. Pasang jarum di tangan

Biasanya di pasang ketika mendaftar di kaunter. Ia penting sebagai persediaan rawatan jika berlaku tumpah darah.

Kebiasaannya ibu-ibu yang mendapat pelekat hijau dan merah (golongan berisiko tinggi) di buku merah akan menerima langkah pencegahan ini.

3. Persediaan tabung darah

Pihak hospital akan menyediakan darah juga bagi kes-kes berisiko tinggi. Inilah salah satu kepentingan bersalin di hospital kerana kemudahannya cukup jika sesuatu kes-kes kecemasan berlaku.

Jadi bertindak cepat kembalikan Hb anda ke paras yang normal untuk mengelakkan kes tumpah darah. Ramai orang sedang menunggu kehadiran anda selamat melahirkan dan semestinya si kecil yang baru lahir itu pasti amat rindukan pelukan ibunya.

Nak lagi best, sempena promo Mei ini anda boleh Jadi Ahli Shaklee Percuma Sebotol Vitalea Multivitamin Tertua Di Dunia tau. Kos keahlian cuma RM69 sahaja. Tapi anda dapat FREE vitamin yang harganya RM88.75! Wow. Banyak untung maaa...

Bukan itu sahaja, jika anda membuat pembelian untuk mana-mana satu set di bawah, anda layak mendapat 5% diskaun tau. Kalau mahu extra sebotol lagi vitalea mungkin mahu beri kepada ibu bapa, anda boleh terus daftar sebagai ahli. 



Pakej Ibu Mithali

Jadi apa tunggu lagi. Buat pilihan bijak sekarang. Peluang dah terbentang depan mata ni. Hubungi saya untuk rundingan dan pertanyaan.


Your Trusted SID 
ID 868991

Riza Afzan Asri

SMS/Whatsapp 012-4637064 

Email: rizaafzan@gmail.com

COD: Taiping dan kawasan sekitar Pos: Seluruh Malaysia

~Happy to share, pleasure to help!


You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts