Alfalfa

Diabetes: Fakta Bukan Auta!

00:48

Fakta 1


Kaji Selidik Kesihatan dan Morbiditi Nasional (NHMS) menunjukkan kira-kira 2.6 juta penduduk Malaysia menghidap diabetes tahun lalu (2012). Perangkaan daripada NHMS menunjukkan pesakit diabetes di Malaysia meningkat 31 peratus dalam lima tahun berbanding peningkatan 11.6 peratus pada 2006 bagi setiap orang dewasa Malaysia berumur 18 tahun dan ke atas.

-Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Seri Dr Hasan Abdul Rahman-

Fakta 2


Ada lebih 5.6 juta pesakit dalam negara ini dan 25 peratus dari jumlah itu mengalami komplikasi kaki yang serius dan memerlukan penjagaan luka yang betul.   Penjagaan luka yang baik dalam kalangan pesakit diabetes mengurangkan risiko amputasi kaki.

-Timbalan Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Datuk Dr Lokman Hakim Sulaiman-

Kredit: Berita Harian, 9 Oktober 2013

Fakta 3


Kira-kira 3.6 juta orang dewasa dianggarkan bakal menghidap penyakit diabetes atau kencing manis di Malaysia, satu angka yang amat membimbangkan. Angka itu amat tinggi dan telah meletakkan Malaysia sebagai negara mempunyai jumlah pesakit diabetes tertinggi di Asean dan keenam di rantau barat Pasifik.

-Presiden Majlis Pencegahan Obesiti Jong Koi Chong-

Kredit: mStar Online, 14 Jun 2013

Fakta 4


Hasil kajian Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) dan tiga universiti tempatan terhadap 53,000 penghidap kencing manis di seluruh negara pula sepatutnya lebih merisaukan kita. Kajian ini menunjukkan lebih 70 peratus penghidap kencing manis menghadapi risiko buta, strok, kegagalan jantung dan buah pinggang serta kudung kerana gagal mengawal paras gula dalam badan.

Kredit: myMetro, 20 Jun 2013

Komplikasi Diabetes


Komplikasi Diabetes


Tak rasa terkesan pun tengok fakta-fakta di atas?

Apa kata tengok yang ni pulak?
.
.
.
.
.
.


Gangren yang membawa kepada amputasi
 Dan ini juga
.
.
.
.
.
.
.
.
Suntikan insulin
 Jika takut dan risau, marilah kita mengubah gaya hidup dan corak pemakanan kita. Bukan sahaja mereka yang mempunyai sejarah genetik yang berisiko, orang biasa juga boleh mendapat penyakit ini.

Nasihat dari  Dr Azmi kepada orang ramai supaya melakukan pemeriksaan kesihatan secara rutin sekurang-kurangnya dua kali setahun. Membuat sedikit perubahan dalam gaya hidup kita akan membawa perbezaan besar. Kita patut lebih banyak berjalan, gunakan tangga daripada lif dan elak makanan berlemak, terutamanya pada lewat malam. 

Kredit: mStar Online, 14 Jun 2013 

Mahu ketahui suplemen kesihatan yang membantu menurunkan paras gula dalam darah dan mengawal diabetis? Baca sini untuk maklumat lanjut.

Vitamin Diabetes
Sugar Control Set Shaklee

Ketahui cara untuk mendapatkan pendaftaran dan perkhidmatan penghantaran secara PERCUMA! 


Hubungi saya
Your Trusted SID 
Riza Afzan Asri 
SMS/Whatsapp 012-4637064 
Email: nuhasafiya@yahoo.com
~Happy to share, pleasure to help!~

Artikel Menarik untuk di baca:
1. Kita Juara Diabetes, Obesiti

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts