kebas tangan dan kaki

Kebas Kaki Dan Tangan Tanda Saraf Rosak

16:17

Neurobion dan Mecobalamin adalah antara suplemen yang kerap diberi kepada pesakit diabetes bagi membantu masalah kebas kaki dan tangan. Namun begitu, tahukah anda mengapa kebas kaki dan tangan ini berlaku?

Diabetic neuropathy merupakan satu keadaan di mana berlaku kerosakan pada saraf-saraf teruatamnya di bahagian proksimal tubuh seperti kaki dan tangan. Tetapi jangan silap ye, Kerosakan saraf akibat diabetes boleh berlaku di mana-mana bahagian tubuh.
kebas kaki tangan diabetic neuropathy

Bagaimana Kerosakan Saraf Akibat Diabetes Berlaku?

Beberapa mekanisme telah dicadangkan. Namun tiada satu yang bersifat konklusif. Ini termasuklah:
  • Peranan mitokondria saraf sensori yang di dalam beberapa kajian menjadi punca penghasilan radikal bebas
  • Berlaku proses kerosakan sel neuron akibat proses abnormal "fission dan fusion"
  • Inflamasi yang menjurus kepada penghasilan protein AGE

Sumber :
1.  Medscape : Diabetic Neuropathy - A Review,

kebas kaki tangan akibat gula dalam darah tinggi


Namun begitu, perkara yang sering di'highlight'kan adalah kerosakan ini semua berlaku akibat kandungan gula yang terlalu tinggi di dalam darah. 

Jadi Bagaimana Resveratrol Boleh Membantu?

1. Mengurangkan Kerintangan Insulin Dan Menjadikan Sel Lebih Efisien Dalam Penghasilan Tenaga

Kajian telah membuktikan bahawa resveratrol mampu membantu untuk mengurangkan rintangan insulin
insulin resistance

Apabila rintangan insulin berjaya dikurangkan, proses penghasilan tenaga oleh sel dengan menggunakan gula dalam darah akan berjaya dipulihkan.

Pengurangan kandungan gula dalam darah akan mengurangkan sebarang risiko berlakunya mekanisme-mekanisme kerosakan di atas
insulin resistance
2. Melindungi Saraf serta Organ-organ Lain Dalam Mengawalatur Gula Daripada Inflamasi/Keradangan

Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas. 

Radikal bebas adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini  dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada struktur mata akan dapat dihentikan.

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE

Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik dapat diperlahankan. 

Ini akan membantu proses pemulihan struktur yang bermasalah sebelum ini iaitu mata dan organ-organ lain dan seterusnya membantu proses pemulihan saraf.

4. Melindungi sel dari kerosakan DNA

Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil tidak dapat menjalankan tugas dengan efektif.

Resveratrol telah terbukti membantu memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.



Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lancar. Ini akan membantu proses baik pulih saraf dan insyaAllah, sebarang simptom berkaitan kerosakan saraf akan bertambah baik.

Mengapa Vivix?
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu menurunkan bacaan gula di dalam darah. Namun, Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol  yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya!
polifenol di dalam Vivix meningkatkan keberkesanan resveratrol


Testimoni

Disclaimer : Kesan mungkin berbeza bagi setiap pengguna. Harus diingat, Vivix bertindak sebagai makanan tambahan, bukan ubat. Pengambilan ubat untuk rawatan harus diteruskan dan tidak boleh dihentikan tanpa nasihat doktor.

kebas tangan akibat gula tinggi

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

p/s : Jika anda hubungi saya, saya akan kongsikan rahsia bagaimana untuk dapatkan Vivix dengan harga yang terbaik tau :)

Cara 3 :
Dah mula yakin dengan Shaklee? Jom sertai saya dalam grup bisnes DIVA #nuhanajah . Tapi macam mana nak daftar ya?


Shaklee Distributor & Bussiness Leader

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts