Cara atasi jerawat

Insulin Punca Jerawat dan Cara Menjaga Kulit Muka Dari Jerawat

16:52

Jika sebut pasal jerawat, setiap orang ada kisahnya yang tersendiri. Ada yang menimbulkan memori manis dan ada juga mengatakan ia merupakan satu saat kelam dalam hidup mereka suatu masa dahulu (dan mungkin juga sekarang). Tapi tahukah anda, Dr Valori Treloar, salah seorang penulis "The Clear Skin Diet" mengatakan Insulin adalah punca jerawat terjadi? Jadi, apakah cara semulajadi untuk atasi jerawat dan cara menjaga kulit muka dari jerawat?

rintangan insulin punca jerawat

Apa itu Insulin?

Semua orang tahu "insulin adalah hormon untuk menurunkan gula di dalam darah". Tapi bagaimanakah ia melakukannya?

bagaimana insulin berfungsi

Apa kata kita bayangkan macam ni? Bayangkan anda berada di sebuah stesen minyak. Seorang atendan pam datang dan masukkan nozel minyak ke dalam tangki bagi melengkapkan proses mengisi minyak. Minyak itu kemudiannya akan digunakan oleh kereta bagi menggerakkan enjin.

Dah boleh bayangkan?

Jadi sekarang ini, bayangkan :

Kereta = Tubuh badan kita
Minyak = Glukos atau gula di dalam badan
Nozel = Laluan pada permukaan sel yang membolehkan glukos masuk ke dalam sel
Atendan minyak = Insulin

bagaimana insulin berfungsi

Jadi sekarang ni, bagi Diabetes Jenis 2 (Type 2 Diabetes), badan anda (kereta) sedang menunggu untuk dipam dengan glukos di dalam darah (minyak). Tetapi berlaku 2 keadaan 

1. insulin (atendan pam) tidak hadir, atau
2. penutup minyak tidak dapat dibuka

Dalam kedua-dua situasi, gula (minyak) tidak dapat masuk ke dalam badan (kereta) dan akan terus berada di dalam darah (saluran paip minyak).
insulin resistance

Dan inilah yang kita namakan Kerintangan Insulin di mana walaupun insulin (atendan minyak) hadir, gula (minyak) tidak dapat masuk ke dalam badan. 

Apakah Yang Akan Berlaku Apabila Kerintangan Insulin Berlaku?

Keadaan ini akan mengakibatkan pelbagai kesan buruk pada tubuh badan sehingga mengingkatkan keradangan (jerawat) dan juga mengganggu organ hati, yang meningkatkan kandungan hormon dan aktiviti hormon. Hormon-hormon ini pula, terutamanya testosterone, iaitu hormon dominan lelaki, meningkatkan penghasilan sebum iaitu bahan berminyak yang menjadi punca utama terjadinya jerawat.

Apabila penghasilan sebum meningkat, terutamanya di bahagian muka,minyak ini akan menutup liang-liang roma. Liang-liang ini apabila tertutup, akan membengkak dan kemudiannya menjadi merah, "whiteheads" dan "blackheads". Liang yang tertutup juga boleh dijangkiti kuman dan inilah yang akan mengakibatkan jerawat dan postul.


jenis-jenis jerawat

Kesimpulannya, Dr Treloar meringkaskan keadaan ini sebagai 4 peringkat jerawat iaitu
  1. Penghasilan minyak (sebum) meningkat
  2. Liang roma tertutup
  3. Kemerahan
  4. Jangkitan kuman
Tips Membantu Mengatasi Jerawat
Dr. Treloar di dalam bukunya Nutri-Cures mencadangkan
  • makan buah-buahan dan sayur-sayuran secara konsisten
  • Karbohidrat kompleks yang membekalkan pelbagai serat dan nutrien
  • protein berkualiti
Tetapi beliau menyarankan supaya mereka yang mengalami jerawat untuk elak daripada mengambil :
  • Makanan yang mengandungi kalori tetapi rendah nutrien seperti kentang goreng, soda, roti putih dan pasta serta gula-gula
  • Makanan yang mempunyai kandungan sirap fruktos jagung yang tinggi, pemanis yang kerap ditemui dalam pelbagai minuman tin dan makanan proses seperti 'dressing' salad dan kicap. Baca label dengan teliti kerana minuman 'kesihatan' kebanyakannya turut mengandungi sirap fruktos jagung
  • Makanan yang mengandungi minyak sayur dari kategori "hydrogenated" atau "partial hydrogenated"
  • Elak makanan yang berasaskan susu. Ini adalah kerana 3 kajian oleh Harvard School of Public Health menunjukkan kaitan antara produk susu dan jerawat. Ini adalah kerana susu mengandungi prekursor bagi pelbagai hormon dan "growth factor".
Nutrisi penting bagi Mengatasi Masalah Jerawat

1. Resveratrol
Kajian telah membuktikan bahawa resveratrol mampu membantu untuk mengurangkan rintangan insulin dan sekaligus membantu mengurangkan inflamasi yang menjadi pencetus kepada jerawat. 

Pada masa yang sama, reseveratrol mampu bertindak dari dalam dengan mengawal proses inflamasi dengan mengawal pembentukan radikal bebas yang menjadi punca utama inflamasi/ keradangan dan membantu pertumbuhan sel-sel baru yang lebih sihat.

Vivix yang mengandungi resveratrol serta pelbagi polifenol telah terbukti mampu meningkatkan lagi kemampuan resevratrol dalam menjalankan tugasnya di dalam tubuh dan membantu proses penyembuhan dari dalam
resveratrol dan polifenol di dalam Vivix
cara mengatasi masalah kulit

atasi masalah kulit dengan Vivix

2. Diet rendah glisemik

Pada tahun 2007, penyelidik dari Melbourne, Australia telah menjalankan satu kajian yang mengkaji kesan diet rendah glisemik terhadap jerawat. 1 kumpulan diberikan diet rendah glisemik dan 1 kumpulan diberikan makanan biasa yang tinggi kandungan karbohidrat seperti roti, pasta dan makanan mengandungi gula.Hasil kajian mendapati, kesihatan kulit adalah lebih baik dalam kumpulan yang mengamalkan diet rendah glisemik.

Energizing Soy Protein (ESP) merupakan satu produk Shaklee yang dibuat daripada soya bukan GMO dan tergolong dalam kumpulan protein rendah glisemik.
ESP membantu mengurangkan jerawat
3. Asid lemak Omega-3

Tubuh kita memerlukan kedua-dua asid lemak Omega3 dan Omega 6. Namun, pada ratio yang tidak tepat, jerawat akan hanya menjadi lebih teruk. Ini adalah kerana Omega3 membantu mengurangkan keradangan manakala Omega6 menggalakkan proses keradangan (Apoptosis). Omega3 adalah lebih tinggi di dalam minyak ikan berbanding ayam, telur dan susu yang mengandungi lebih banyak Omega6.

Jadi apa yang boleh kita lakukan? Plg mudah adalah ambil OmegaGuard Shaklee atas sebab #shakleedifference. Shaklee menggunakan sumber ikan bilis bagi mengurangkan risiko kontaminasi logam berat dan kandungan DHA, EPA dan Omeganya paling tinggi berbanding minyak-minyak ikan lain di pasaran sebanyak 90%. 


Omega3 mengurangkan jerawat


Omega3 membantu mengurangkan keradangan
4. Vitamin-vitamin Lain (Keperluan harian)
Vitamin A = 500IU
Vitamin B3 (niacin)
Vitamin B6 = 50-150mg (bagi jerawat disebabkan PMS)
Vitamin E = 100-200 IU
Zink = 15-30mg 

Selain diet dan nutrisi yang betul, apa lagi yang boleh dilakukan? 

Gunakan produk kulit atau skincare yang mesra kulit serta terbukti berkesanDiasaskan dari 16 tumbuhan semulajadi. Saintis pun dah buat kajian khas untuk pastikan bahan-bahan tu semua mesra kulit wanita Asia macam kita. Lebih selamat.


Jika anda nak rangkaian produk kecantikkan kulit luaran dan dalaman, dapatkan konsultasi lengkap dengan menjadi pelanggan saya. Saya tunggu anda dengan rangkaian produk yang selamat, semulajadi dan berkesan.
kosmetik membantu atasi masalah kulit

Jom Order Vivix Shaklee Sekarang

Cara 1:
Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di sekitar Taiping, Kamunting & Simpang, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Taiping, Kamunting & Simpang

p/s : Jika anda hubungi saya, saya akan kongsikan rahsia bagaimana untuk dapatkan Vivix dengan harga yang terbaik tau :)

Cara 3 :Dah mula yakin dengan Shaklee? Jom sertai saya dalam grup bisnes DIVA #nuhanajah . Tapi macam mana nak daftar ya?


Shaklee Distributor & Bussiness Leader

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts