Mudah Lupa Di Usia Muda

Mudah Lupa Di Usia Muda Petanda Awal Alzheimer?

00:52

Ramai yang selalu mengadu mudah lupa sedangkan usia baru mencecah 20-an. Tapi tahukah anda mudah lupa di usia muda mungkin prekursor kepada keadaan yang terlebih serius?

Sebelum kita mula bercerita lebih lanjut tentang perkara ini, eloklah kita fahami perkara asas atau "fundamental" kepada perbincangan kita iaitu "Sistem Grid Elektrik di Dalam Otak"

Eh, dalam otak ade elektrik?

Jom Fahami "Sistem Elektrik di Dalam Otak"

Haaaa...kalau anda nak tau, semua yang kita lakukan,sebenarnya berasal dari pergerakan isyarat dalam bentuk elektrik yang kita panggil impuls di dalam sel-sel otak kita yang dikenali sebagai neuron.

neuron anatomy azheimer beta amyloid

Isyarat ini bermula dari satu bahagian otak dan kemudiannya dihantar ke bahagian yang lain supaya ia dapat diterjemahkan sebagai satu pergerakan atau perbuatan.

Tapi kenapa dalam bentuk elektrik? Kenapa tak boleh dalam bentuk kimia ke, hormon ke, apa ke? 

Anda semua tahu pergerakan elektrik ini pantas kan? Bayangkan jika anda sedang menunggang motosikal. Tiba-tiba seekor kucing Parsi yang gebu gebas melintas di depan anda. Baik punya gelek. Mesti anda panik dan dengan sepantas kilat anda ubah arah motosikal anda. Cepat tak tindak balas tu? Sepantas pergerakan elektrik. 

Bayangkan ia dalam bentuk kimia yang lebih perlahan. Anda rasa apa akan jadi pada kucing Parsi tersebut?

Sistem Penghantaran Elektrik Di Dalam Otak

Sekarang semua dah leh faham tentang impuls/isyarat.Jadi macam mana isyarat ini dihantar?

Secara umum kita tahu, lagi jauh atau lagi lama sesuatu benda bergerak dalam satu arah, semakin kuat rintangan yang akan melawan pergerakannya dalam  arah yang bertentangan. Ini adalah prinsip Newton.

Contoh paling mudah adalah apabila kita nak siram pokok dari pili ke pokok bunga yang terletak 5 meter jauhnya. Jika kita gunakan paip getah, akan ambil masa untuk air melalui paip getah tu. Tapi jika kita pancutkan air ke udara, masa yang diambil akan lebih singkat sebab rintangan di udara adalah lebih rendah berbanding rintangan air di dalam paip getah. 

Sebab itulah neuron atau sel saraf otak adalah dalam jarak-jarak yang tertentu. Ia adalah untuk memudahkan impuls elektrik (isyarat) melompat dari hujung ke hujung neuron-neuron ini supaya isyarat boleh sampai dalam masa yang sangat cepat.

Jadi apa kaitannya dengan penyakit Alzheimer?

Alzheimer adalah satu penyakit yang kerap dialami oleh orang tua. Tetapi, tidak mustahil ia berlaku di usia muda, Simptom-simptom Alzheimer adalah :
  • short-term memory lost
  • sukar membuat keputusan
  • sukar mengenal angka
  • sukar untuk menjalankan aktiviti harian biasa
  • sukar untuk fokus
  • sukar untuk berkomunikasi
  • tiba-tiba tidak kenal orang, masa dan tempat


Ini berlaku apabila isyarat elektrik ini tidak dapat disalurkan dengan sempurna dari satu neuron ke neuron yang lain. Ada masanya, isyarat ini terhalang sama sekali. Apabila isyarat terhenti, maklumat tidak dapat disalurkan. Ini adalah permulaan bagaimana simptom-simptom Alzheimer terjadi.

mudah lupa di usia muda

Apabila ini berlaku, neuron akan mengalami degradasi dan proses apoptosis atau kematian sel akan bermula. Protein beta amyloid yang pada mulanya dalam kepingan-kepingan terasing di dalam sitoplasma, mula melekat dan bergumpal antara satu sama lain, mula mengelilingi neuron bermasalah dan akhirnya mengakibatkan kematian neuron. Tindak balas ini adalah semulajadi dan berlaku bagi memastikan neuron yang rosak tidak menggangu keseluruhan sistem grid impuls ini. Apabila neuron rosak, isyarat terhalang dan maklumat tidak dapat disampaikan.

Apa signifikan protein beta-amyloid ini?

Pada awal penemuan peyakit Alzheimer, protein beta-amyloid dianggap sebagai penyebab utama atau "culprit" yang bertanggungjawab terhadap proses NEURO DEGRADASI. Ia menjadi tumpuan kerana hasil bedah siasat ke atas otak pesakit Alzheimer, kandungan protein beta-amyloid di dalam otaknya adalah sangat tinggi yang menandakan berlakunya kerosakan sel-sel otak atau neuron dalam jumlah yang besar.

Namun begitu, kajian terkini mendapati protein beta-amyloid bukanlah penyebab utama kepada Alzheimer. Tetapi, sebarang langkah untuk mengurangkan jumlah pembentukannya, dianggap satu usaha yang realistik bagi mengelakkan kerosakan neuron pada jumlah yang banyak sehingga mengakibatkan penyakit Alzheimer.

Resveratrol dan Protein Beta-Amyloid

Jadi macam mana nak mengurangkan risiko Alzheimer ni? Jangan susah hati. Kajian demi kajian mendapati, resveratrol mampu bertindak sebagai "neuroprotector" dengan membantu melindungi kerosakan oksidatif yang di akibatkan oleh pengumpulan protein beta amyloid ini. Ini dapat membantu mengurangkn risiko kerosakan neuron dan memperlahankan kejadian penyakit Alzheimer.


mudah lupa usia muda Vivix

Dapatkan Vivix, sumber resveratrol berpaten tinggi kandungan antioksidan 10x sebagai ikhtiar jaga saraf otak kita. Hubungi saya.

Shaklee Distributor & Bussiness Leader
868991

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts