Health Tips

Kebaikan Omega 3 Minyak Ikan dan Khasiatnya Yang Akan Buatkan Anda Nak Makan Setiap Hari

16:19

Perasan tak suatu ketika dahulu, tiba-tiba semua benda ada omega. Telur ber'Omega' la, vitamin ber'Omega' la, roti ber'Omega' la. Mahukah anda tahu apa itu Omega dan apa Kebaikan Omega 3 Minyak Ikan dan Khasiatnya Yang Akan Buatkan Anda Nak Makan Setiap Hari?

Kebaikan omega3

Untuk mudahkan cerita, Omega ni sebenarnya sejenis asid lemak baik. Ia terbahagi kepada 2 jenis iaitu Omega 3 dan Omega 6, dan biasanya kita perolehi dari makanan.


Jadi makan je la kan? Apa masalahnya? Dua-dua pun Omega jugak kan?

Isk! Jangan la macam tu. Kena ambil tahu jugak la. Sebabnya dua-dua omega ni ada fungsi yang berlainan.

  • Omega 3 - Bantu kurangkan keradangan
  • Omega 6 - Boleh menyebabkan keradangan

Sebab tu kedua-dua jenis Omega ni perlu dalam keadaan seimbang. Macam Yin-Yang dalam cerita kung fu Cina tu.

Dan bagi mereka yang ada masalah kesihatan, keseimbangan atau ratio antara Omega-3 dan Omega-6 adalah penting ye. 

Paling mudah, bagi yang ada masalah osteoarthritis iaitu keradangan pada sendi-sendi badan dan senantiasa bergantung harap pada ubat dan steroid untuk kurangkn sakit yang disebabkan keradangan, Omega 3 adalah lebih penting dalam diet sebab ia dapat membantu dalam proses penyembuhan keradangan tersebut. Jadi perlu lebihkan Omega-3 dalam pemakanan anda.



Kebaikan omega 3


Kenapa Omega-3 ni hebat sangat?

Ini kerana ia adalah blok binaan kepada eicosanoids. Hormon yang susah nak sebut ni sangat hebat (sampai ada yang gelar super-hormone) sebab bila bersentuh je dengan mana-mana sel, eicosanoids ni akan arahkan hormon di dalam sel tu untuk jalankan tugas yang di arahkan.

Apa pula fungsi Eicosanoids?

Eicosanoids akan bekerjasama dengan sistem imun dalam satu siri reaksi untuk mengelakkan keradangan daripada jadi lebih teruk. Maksudnya, jika anda sakit lutut, lutut tidak akan terus bengkak dan jadi lagi merah.

InsyaAllah, dengan pengambilan Omega3 secara konsisten, bengkak akan surut dan sakit akan hilang.

Hebat kan? Masalah utama adalah omega-3 ni bukannya dihasilkan di dalam tubuh. Maka, ia dikategorikan sebagai essential nutrients. Kita perlu dapatkan daripada pemakanan.

Alkisahnya, kita selalu kata makan ikan macam salmon pun dah cukup. Tapi kajian terbaru mengatakan, ikan salmon dengan kandungan omega-3 yang tinggi hanya boleh didapati pada ikan salmon atau ikan yang hidup liar je. Ini yang Dr Bruce Daggy cerita masa BLC bulan lepas.

Yang kat pasaraya tu semuanya di bela,di beri makanan ikan dan kandungan omega-3 nya hanya 1/3 daripada yang diperoleh dari ikan liar.

Maksudnya, kita hanya makan banyak minyak yang akan hanya memburukkan keadaan kesihatan kita. Dah la kita sepatutnya kawal intake lemak, ni dah berlebih-lebih pulak. Yang kita mahukan adalah kuantiti Omega-3 tersebut yang banyak manfaatnya.

Jadi apa yang boleh kita lakukan? Plg mudah adalah ambil OmegaGuard Shaklee atas sebab #shakleedifference.

Kebaikan Omegaguard omega3 shaklee


Shaklee menggunakan sumber ikan bilis bagi mengurangkan risiko kontaminasi logam berat dan kandungan DHA, EPA dan Omeganya paling tinggi berbanding minyak-minyak ikan lain di pasaran sebanyak 90%.

Tokey Minyak Ikan

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts