Collagen Powder Shaklee

Hati-hati Memilih Kolagen- 3 Perkara yang Harus Dipertimbangkan

15:24

Terdapat pelbagai produk kolagen  di pasaran sekarang. Tetapi apa kelebihan Shaklee Collagen Powder (SCP) berbanding produk lain? Bagus sangat ke? Cepat sangat ke nampak kesan? 

Paling penting, kita nak kolagen tu cepat nampak kesan, betul? Kalau boleh tak mahu ada negative side effect, betul? Kalau boleh bila kita berhenti pakai kolagen tu, kita tak nak lah keadaan muka kita jadi teruk, betul? Ok meh saya ceritakan kenapa anda patut pilih Shaklee Collagen Powder (SCP).


#1: Bahan utama untuk membuat Shaklee Collagen Powder adalah sisik ikan merah yang hidup di lautan dalam (deep sea)

Apa pulak kaitan sisik ikan merah, yang duduk kat lautan dalam? 

>> Memula kita tengok tempat tinggal ikan tu --LAUTAN DALAM <<

Sangat penting faktor ni sebab lautan dalam TIADA PENCEMARAN KIMIA. Bila tiada pencemaran kimia, ikan yang duduk kat situ pun tak terdedah dengan pencemaran kimia & TAK MENYERAP APA- APA PENCEMARAN KIMIA


Bila ikan tu tak terdedah dengan pencemaran kimia & tak serap bahan pencemaran kimia, ia adalah SELAMAT untuk kita pakai atau guna ikan tu untuk tujuan kesihatan. Ia turut menjadi jaminan TIADA KESAN SAMPINGAN NEGATIF jika kita consume kolagen jenis ni.

>> Kemudian kita tengok spesies ikan, sisik ikan merah <<

Ikan merah ni sifat dia sangat lasak. Kalau dia duduk kat lautan dalam, maksudnya dia kena tahan TEKANAN YANG TINGGI. Ia turut bermaksud sifat yang ada dalam sisik ikan tu SANGAT KUAT sebab boleh tahan duduk dalam laut. Sifat yang sangat kuat ni menjadi jaminan kolagen yang bersumberkan ikan ni SANGAT RELIABLE 

 
#2. Melalui PROSES PEMECAHAN MOLEKUL (hydrolisis) secara semulajadi


 
Apa kepentingan proses pemecahan molekul ni? 

Tubuh kita hanya boleh serap molekul yang bersaiz sangat kecik. Kalau molekul besar, nanti badan susah nak serap.

Tapi proses hidrolisis ni leceh, susah dan memakan belanja tinggi. Alternatif kepada proses ni adalah memproses kolagen menggunakan bahan kimia seperti asid hidroklorik, pemanasan secara kimia dan pelbagai jenis asid. Proses menggunakan bahan kimia ni LEBIH MURAH.

Tapi proses menggunakan bahan kimia ni ada KESAN SAMPINGAN NEGATIF. Antaranya ada kemungkinan kolagen dari sumber haiwan tu banyak dah musnah dan end result mengandungi SISA BAHAN KIMIA hasil dari proses kimia tadi.

Sisa bahan kimia ni berbahaya untuk pemakanan atau penggunaan kita. Bayangkan kita guna kolagen yang ada sisa asid hidroklorik? Walhal asid hidroklorik tu sikit je dah boleh rosakkan kulit. (Note: Asid hidroklorik ada dalamkategori asid kuat dan boleh mengakibatkan hakisan)

Proses yang selamat dan bersih adalah pemecahan molekul (hydrolisis) menggunakan enzim proteolytic. Untuk mendapatkan molekul yang boleh diserap oleh tubuh, proses ni perlu di buat banyak kali dan secara berasingan. Paling kurang kena buat 8 kali.

Proses ni BUKAN MURAH macam proses kimia yang senang tadi. Proses ni leceh tapi terjamin keselamatan penggunaannya dan tiada kesan sampingan negatif.


#3. Tahap Serapan Badan


 

Tahap serapan badan terhadap kolagen mesti lah tinggi. Maksudnya bila minum je kolagen tu, dia cepat melarut. Ia juga menandakan bila kite consume kolagen ni, kolagen boleh terus bergerak ke arah organ yang memerlukannya, contohnya wajah, rambut, kuku, otot dan sendi.

Kat sini lah pentingnya kita pastikan berapa berat molekul kolagen sesuatu jenama tu. Berat molekul menentukan mudah atau tidak tubuh serap kolagen ni. Berat molekul kolagen di ukur dalam unit DALTON, bukan mg (miligram) tau. Tengok kotak/pembungkusan kolagen tu, dan cari perkataan 'DALTON'. Kalau perkataan 'DALTON' tu takda, jangan lah beli. Menakutkan je. Sebab pengeluar sendiri tak berani nak maklumkan kepada umum yang kolagen diorang tak selamat untuk kegunaan jangka panjang. 

Bila dah jumpa perkataan 'DALTON', pastikan kolagen tu tulis kurang dari 3000 Dalton. 1000+ Dalton lebih bagus daripada 3000 Dalton sebab molekul 1000+ Dalton adalah lebih kecil dan lebih mudah diserap berbanding molekul 3000 Dalton. Shaklee Collagen Powder adalah 1000+ Dalton.

Tapi kalau berat molekul kolagen melebihi 3000 Dalton, ia menandakan tubuh kita susah nak serap kolagen tu. Kalau pun nampak ada kesan tegangan kulit, tu bukan kerja kolagen tapi tindak balas bahan kimia. Kalau berhenti makan kolagen yang tak berkualiti ni, nanti kulit kita mula keluar jerawat yang tak pernah kita tengok pun kat muka kita. Kesan macam ni yang kita tak nak dan kalau boleh nak elak sangat-sangat kan?

Bukan tu je, bila produk kolagen tu mempunyai saiz molekul yang besar, ia dah sah- sah memang tak semulajadi dan susah nak diserap badan. Bila tak dapat diserap badan molekul ni akan tersumbat dalam salur darah kita dan akan memberi kesan negatif dan PENYAKIT KRONIK kepada tubuh kita seperti sakit jantung dan sakit strok. Jadi hati-hati sebelum memilih kolagen anda.

Adakah kita nak MURAH tapi sanggup hadapi PENYAKIT KRONIK di masa akan datang? Atau melabur sedikit untuk kolagen yang berkualiti tinggi dan terjamin keselamatannya? Pilihan di tangan anda. 

Kredit: Vitamin Kiosk




Ketahui cara untuk mendapatkan pos dan keahlian PERCUMA!!!

Riza Afzan Asri
ID 868991
nuhasafiya@yahoo.com
012-4637064

Happy to Share, Pleasure to Help!

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts