21 Tips Sukses Menyusu Ibu Bekerjaya

14 Tips Penyusuan Susu Ibu: Rentetan Peranan Suami Supaya Susu Ibu Melimpah Ruah Stok Penuh Peti Ais

10:30

Assalammualaikum..

Macam mana para suami di luar sana? Saya sudah kongsikan 7 tips dalam entry sebelum ini dan adakah anda rasa anda dah melakukan semuanya? Masih ada banyak lagi Tips Peranan Suami Dalam Penyusuan Susu Ibu yang ingin saya bongkarkan.

Jadi jangan malu dan jangan segan. Sebab anda berperanan besar dalam menjayakan hasrat murni isteri anda dan percayalah, susu ibu adalah yang terbaik untuk bayi comel anda.




Tips #8 Get "Hands On" with Breastfeeding

Kepada para suami, bantulah isteri anda ketika dia breastfeeding. Belajar untuk bantu pegang anak etc. Seperti dalam keadaan kami sekarang, Ainur dah pandai menyusu dengan macam2 style. Sekejap pusing sana, Sekejap pusing sini. Pada yang baru nak start breastfeeding, si suami boleh bantu untuk pegang kepala bayi anda utk latch :)


Tips #9 Ambil Kelas Penyusuan Bersama

Pernah hadiri kelas breastfeeding? Secara jujurnya, saya tak penah sehinggalah isteri saya mengandungkan anak kedua iaitu Aqif. Tapi masa isteri saya mengandungkan Aryan, ada juga doktor sentuh sikit tentang breastfeeding masa kelas Antenatal. 

Tapi rasanya lebih baik untuk pergi bersama-sama. Suami dan isteri dapat input yang sama dan boleh saling mengingatkan terutamanya bila tiba masa yang sukar. Alaa, yang suami tu, kalau tak dapat dengar pun, boleh tolong jaga anak (jika ini bukan kelahiran pertama) jadi isteri anda boleh dengar dengan khusyuk :)


"Ala sayang bucuk Abah"


Tips #10 Menjadi Rakan Penyelidikan

Wahai sang suami, tolong jadi proaktif! Jika isteri masih mengandung, ambil masa untuk ajak isteri ke kedai-kedai buku or untuk zaman sekarang ini boleh Google sahaja maklumat-maklumat tentang breastfeeding. 

Kami sendiri dah belanjakan beratus-ratus RM untuk beli buku sahaja. Percayalah, ada pelbagai perkara yang perlu anda fahami dari asas breastfeeding sehinggalah cara nak bagi anak "burp" ada caranya. 

Buku ada banyak sangat-sangat yang available. Segala maklumat di hujung jari jika anda mahu. Plus RAJIN. 


Tips #11 Memberi Sokongan Moral

Wanita sering merasakan lebih selamat dan selesa untuk breatfeeding di khalayak ramai apabila suami mereka berada bersama mereka. Jadi sentiasalah cuba untuk bersama isteri anda untuk memberi sokongan moral jika dia memerlukannya. 

Sokongan ini juga termasuklah untuk beli nursing cover dan baju mesra penyusuan. InsyaAllah aurat lebih terpelihara dan dia dapat menyusukan dengan selesa.

Percaya tak isteri saya mampu menyusukan semasa 'babywearing' anak kami? Adalah caranya. Mahu tahu hubungi kami ye. Jadi sambil berjalan-jalan beli barang dapur pun tak jadi masalah. Sambil buat kerja di rumah pun penyusan pun boleh berlaku. 

Ring sling kegemaran saya ketika babywearing



Tips #12 Dapatkan Bantuan Untuknya Jika Dia Memerlukan

Jika isteri anda belum bersalin, masih ada masa untuk anda mencari maklumat dan nombor telefon pengamal urutan postnatal. Bukan apa, walaupun anda dan isteri sudah membuat persediaan yang rapi, tapi kebarangkalian untuk susu tak keluar atau kurang tetap ada. 

Dari sudut perubatan tradisional Melayu (ini hasil pengalaman bekerja di Unit Perubatan Tradisional & Komplimentari, Hospital Putrajaya), jika susu kurang, salah satu cara untuk merawat adalah dengan mengurut dengan perlahan dari bawah ketiak di mana terletaknya "urat susu". InsyaAllah, cara ini akan dapat membantu dengan syarat, faktor-faktor lain juga sudah diambil perhatian.


Tips #13 Bertindak Sebagai Pengawal

Wahai sahabat-sahabatku yang bernama suami, tempoh berpantang merupakan antara tempoh yang sangat meletihkan bagi para isteri. Setelah mengharungi proses bersalin serta dengan bayi yang masih belum kita faham peel nya, badan isteri anda akan menjadi sangat penat. 

Jadi, laksanakan tanggungjawab anda. Bantu isteri kesayangan anda sebanyak mungkin. Dan paling penting, tetapkan masa lawatan bagi yang berhajat menziarah isteri dan bayi anda. 

Anda perlu faham, isteri anda baru melalui tempoh trauma sepanjang bersalin. Oleh itu, berikan masa untuk sang isteri berehat dan juga masa untuknya dengan bayi. Sukar? Tiada yang mustahil. Percayalah, saya pernah melakukannya :)


Tips #14 Akhirnya, Tanya Dia Apa Yang Dia Perlu

Anda tidak akan tahu melainkan anda tanya!

Wahai para suami, ini hanya sekelumit peranan anda dan sedikit sahaja informasi yang kami kongsikan. Ada pelbagai lagi perkara yang perlu ambil tahu yang menyumbang kepada kejayaan penyusuan susu ibu seperti prinsip Supply vs Demand dan pelbagai lagi.

Nutrisi juga memainkan peranan penting. Pengambilan suplemen yang betul boleh membantu dalam memastikan kelancaran proses penyusuan ibu. Ramai yang dah pernah cuba dan telah pun mengalaminya termasuklah isteri saya yang tercinta.

Wahai para suami, saksikan video ini. Jika seorang ibu yang melahirkan anak pra-matang mampu melakukannya, kenapa anda dan isteri anda tidak boleh?



Tiada perkara yang mudah dalam hidup. Tetapi tiada perkara yang mustahil untuk dilakukan.

Jika ada pertanyaan atau berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang kepentingan nutrisi tambahan bagi ibu-ibu yang breastfeeding serta teknik-teknik untuk menambah susu badan, jangan segan silu untuk menghubungi kami di:



Your Taiping's Trusted SID


Riza Afzan Asri
SMS/Whatsapp 012-4637064
Email: rizaafzan@gmail.com
COD: Taiping dan kawasan sekitar
Pos: Seluruh Malaysia



~Happy to share, pleasure to help!

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts