Set Menyusu Shaklee

[Entry #10 Sang Suami] Susu Kurang? Set Menyusu Shaklee Boleh Membantu Anda!!!!

09:07


Semalam saje2 la sembang ngan sorang ibu ni. Ye la, dah lamer xde peluang nak kacau member2 kat unit lain. Salah satu info yang dapat, dier dah start mix susu formula n susu badan. Bila tanya kenapa, jawapan adalah “anak saya dah minum banyak la. Sekali minum dah 4oz. Kalo saya gi keje, nak kena prepare at least 4 botol x 4oz.. walaupun dah start solid food pun, anak saya still nak minum susu banyak gak.. huhuhuhu”

Hmmm, pening gak, kan?..tapi biler teringat anak kawan saya nie sebaya Aqif yakni 6 bulan lebih, memang dah expect dier akan minum banyak. Tambah pulak anak lelaki, banyak la minum nyer. Tapi biler tengok wife, macam boleh cope jek walaupun kadang2 struggle. Ye la, sebagai seorang suami, saya sangat faham biler susu kurang, akan jadi dilema terbesar dalam diari harian si ibu. Resah dan gelisah apabila susu badan yang dihasilkan tidak dapat memenuhi keperluan anak tercinta. 

So, ini adalah perkara yang saya explain kat kawan saya nie berdasarkan apa yang wife saya amalkan setiap hari.

First, reinforce fakta bahawa susu ibu adalah yang terbaik untuk anak. So,usah terlalu cepat mengambil keputusan untuk memberikan bayi tersayang dengan susu formula.

Second, kenal pasti faktor-faktor yang boleh contribute kepada penghasilan susu yang rendah.
  • Kurang stimulasi e.g. kurang mengepam atau tidak mengepam susu.
  • Tidak mengepam susu dengan konsisten.
  • Pengambilan ubat atau jamu yang boleh memberi kesan kepada susu badan
  • Pengurusan susu badan oleh pengasuh bayi yang tidak efisyen.
  • Bayi mengalami nursing strike.
  • Ibu cuba berdiet.
  • Ibu mengalami stress atau tekanan perasaan.
Periksa dulu kenapa susu boleh kurang, sama ada sebab2 di atas, atau sebab2 lain.

Then, explain bahawa sebenarnya breastfeeding nie dipengaruhi oleh nutrisi yang diambil, faktor dalaman si ibu i.e stress or tak, dan juga tentang aktiviti mengepam susu oleh si ibu. Dan yang paling penting, kena faham prinsip “Supply & Demand”. Kalau x bagi anak menyusu or pumping, maksudnya badan akan mula menurunkan penghasilan susu sebab seolah-olah dapat signal “dah takde permintaan untuk susu. Production boleh turun/stop”. So, teruskan direct feeding+pumping ye. 

Dari segi nutrisi, Set Menyusu Shaklee, dapat membantu untuk melegakan dari stress yang dihadapi dan membantu menambah susu badan dengan syarat anda tidak mengetepikan prinsip asas penyusuan yakni melakukan stimulasi yang kerap – mengepam dengan konsisten. 





Kredit : MommyLyna


 Inginkan konsultasi percuma berkaitan nutrisi?Hubungi kami :
 



You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts