breastfeeding

[Entry #9 Sang Suami] Peranan Suami dalam Breastfeeding (Part 2)

14:46




8) Get "Hands On" with Breastfeeding
Kepada para suami, bantulah isteri anda ketika dier breastfeeding. Belajar untuk bantu pegang anak etc.. Mcm dlm keadaan kitorang sekarang, Aqif akan menyusu dengan macam2 style.. Sat pusing saner, sat pusing sini.. Pada yang baru nak start breastfeeding, si suami leh bantu untuk pegang kepala bayi anda utk latch :)

9) Ambil Kelas Penyusuan bersama
Penah gi kelas breastfeeding? Secara jujurnya, saya x penah... Tapi mase wife mengandungkan Aryan, ader jugak sentuh sikit tentang breastfeeding ni mase kelas antenatal. Tapi bukan ke lebih baik untuk pergi bersama-sama... Suami dan isteri dapat info dan boleh saling mengingatkan terutamanya biler tiba masa yang sukar... Alaa, yang suami tu, kalo tak dapat dengar pun, boleh tolong jaga anak so that isteri anda leh dengar dengan khusyuk :)

10) Menjadi Rakan Penyelidikan
Wahai sang suami... Be proactive!!!...If wife masih mengandung, spend masa untuk ajak wife ke kedai2 buku or untuk zaman skrg nie Google jek info tentang breastfeeding.. Percayalah, there's a lot of things that need to be done n learn!!!... Buku ader banyak sgt2 yang available..

11) Memberi sokongan moral
Wanita sering merasakan lebih selamat dan selesa untuk breatfeeding di khalayak ramai apabila suami mereka berada bersama mereka. Jadi sentiasalah cuba untuk bersama isteri anda untuk memberi sokongan moral jika dia memerlukannya. 

12) Dapatkan bantuan untuknya jika dia memerlukan
Jika wife anda belum bersalin, masih ada masa untuk anda mencari maklumat dan no telefon tukang2 urut postnatal. Bukan apa, walaupun dah prepare macam2, telan produk macam2, tapi kebarangkalian susu x keluar or kurang tetap ada. Dari sudut perubatan tradisional (mentang2 la aku keje kat Unit TCM HPJ. hehehehe), if susu kurang, kena urut skit la start dari bawah ketiak. Ni ayat dr pengamal urutan postnatal kt tmpt aku ni "kalo susu kurang n dah cuba mkn itu ini tp masih tak kuar or tak banyak, kena urut skit kt urat susu tu"... Haaaa, sila belajar ye para suami. Paling kurang pun, cepat2 la call TCM HPJ dan buat appointment A.S.A.P untuk isteri anda.

13) Bertindak sebagai pengawal
Tempoh berpantang merupakan antara tempoh yang sangat meletihkan bagi para isteri.. Ye la, dah la baru mengharungi proses bersalin, pastu dgn badan yang letih n anak pulak meragam, sgt memenatkan la...Tul x?... So para suami, anda perlu bantu sebanyak mungkin ye.. Dan paling penting, tentukan time utk org datang melawat... Ish, mcm susah je,kan? Tapi ini perkara yang perlu anda lakukan. Bukan apa, wife anda masih berpantang n perlu rehat.. So, bagi masa untuk wife anda berehat n juga masa untuk dier spend masa dengan baby utk establish time utk breastfeeding.. InsyaAllah boleh :)

14) Akhirnya, tanya dia apa yang dia perlu
Anda tidak akan tahu melainkan anda tanya!

Sekian!!! 


Inginkan konsultasi percuma berkaitan nutrisi?Hubungi kami :
 


You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts