Paru-paru berair

Faktor-faktor Meningkatkan Risiko Jangkitan Kuman Pada Paru-paru Kanak-kanak

15:11

Berat badan yang rendah ketika lahir, malnutrisi, persekitaran yang kurang sihat dan asap rokok adalah faktor-faktor yang meningkatkan risiko jangkitan kuman pada paru-paru kanak-kanak.

2 kajian tempatan yang dijalankan di kalangan kanak-kanak yang dimasukkan ke wad kerana jangkitan akut sistem pernafasan telah mengenalpasti faktor-faktor berikut yang boleh meningkatkan risiko berlakunya paru-paru berair atau pneumonia:
  • Berat badan yang rendah ketika lahir
  • Penyusuan susu ibu yang tidak lengkap
  • Gagal melengkapkan imuniasai
  • Kehadiran adik-beradik yang batuk di rumah
  • Bersempit-sempit di dalam bilik tidur
3. Azizi BHO, Zulkifli HI and Kasim MS. Protective and risk factors for acute respiratory infections in hospitalized urban Malaysian children: a case control study. Southeast Asian J Trop Med Public Health 1995; 26: 280 – 85
4. Choo CM, Quah BS, Rostenberghe HV, Choo KE. Risk factors for acute lower respiratory tract infections in hospitalized children in Kelantan. Mal J Paed Child Health 1998; 10: 1 - 7

Bagaimana Ia Berlaku?
Kuman sebenarnya senantiasa berada di sekeliling kita. Namun sistem imun kita mampu mencegahnya daripada masuk ke dalam tubuh atau akan menyahaktifkannya sebelum ia bertindak.

Namun bagitu, sistem imun kita boleh menurun akibat stress, nutrisi yang tidak seimbang, kurang bersenam dan semua ini menyebabkan badan mula menjadi lemah.

Apabila tubuh mula menjadi lemah, fungsi paru-paru mula menjadi menurun. Ini menyebabkan paru-paru tidak mampu mengembang dan menguncup dengan sepenuhnya. Kandungan udara yang masuk dan keluar mula menurun. Ini mengakibatkan seseorang itu mula sesak nafas walaupun melakukan kerja-kerja ringan.

Apabila sesak nafas berlaku, kemasukan udara yang membawa oksigen ke dalam paru-paru dan ke dalam darah juga menurun. Ini mengakibatkan darah menjadi kurang oksigen dan oksigen tidak dapat digunakan untuk membakar gula yang berfungsi untuk menghasilkan tenaga. Akibatnya, badan mula menjadi lemah kerana tiada tenaga.

Udara yang kita hirup juga mengandungi air. Oleh kerana udara di dalam paru-paru tidak dapat dikeluarkan dengan sepenuhnya semasa menghembus nafas, air mungkin tertinggal dan mula memenuhi paru-paru. Ini menjadi lebih rumit apabila kuman mula menyerang.

Pada ketika ini, kahak akan mula menjadi lebih banyak dan pesakit yang mengalami paru-paru berair akan mula batuk berkahak dengan lebih kerap sebagai tindak balas tubuh untuk mengeluarkan kahak.
Tips-tips Berkesan Membantu Pemulihan Paru-paru Berair
  • Dapatkan Rawatan & Komplians terhadap pengambilan ubat-ubatan yang dibekalkan
    • Ubat yang dibekalkan seperti antibiotik perlu diambil pada masa yang tetap dan perlu dihabiskan. Antibiotik berfungsi untuk membunuh sebarang kuman di dalam paru-paru anda.
    • Jika antibiotik tidak dihabiskan, kuman boleh menjadi "resistance" terhadap antibiotik dan mengurangkan keberkesannya pada masa akan datang. Pada masa yang sama, ini menyukarkan dan memanjangkan proses rawatan akibat komplikasi penyakit
  • Mengamalkan diet yang sihat
    • Diet merupakan antara komponen yang penting dalam memastikan tubuh dapat berfungsi dengan baik
    • Kurangkan minuman bergas, minuman 3-in-1  dan hadkan pengambilan gula proses (gula putih)
diet pesakit paru-paru berair
  • Mengamalkan senaman yang disyorkan oleh pakar fisioterapi anda 
    • Salah satu proses rawatan melibatkan latihan sistematik bagi menguatkan paru-paru anda. Anda akan dilatih untuk menggunakan alat khas seperti "incentive spirometer" bagi meningkatkan kekuatan paru-paru anda untuk mengembang dan menguncup secara optimum
    • Latihan ini perlu dilakukan dengan kerap sepertimana yang diarahkan
latihan paru-paru
  • Mengamalkan pengambilan suplemen yang membantu meningkatkan kesihatan tubuh
    • Semasa menjalani apa-apa rawatan, sebarang pengambilan suplemen perlu mendapat kebenaran daripada pihak doktor bagi memastikan ia tidak menggangu rawatan yang sedang dijalani pesakit
    • Antioksidan dan makanan pelengkap nutrisi adalah antara suplemen yang dicadangkan bagi membantu mengawal komplikasi-komplikasi penyakit menjadi lebih teruk yang berpunca daripada keradangan
Jadi Apakah Suplemen Yang Sesuai Bagi Anak-anak Anda?

1. NutriFeron®
NutriFeron® adalah sebatian proprietari eksklusif ekstrak empat tumbuhan yang diperolehi daripada biji labu, bunga Safflower, biji plantago dan bunga Japanese Honeysuckle.

NutriFeron® dicipta oleh ahli sains yang menemui interferon, pakar imunologi terkemuka dunia Dr Yasuhiko Kojima, yang menjalankan penyelidikan selama 40 tahun untuk mencari sebatian semula jadi.

Formula eksklusif berpaten ini dicipta untuk meningkatkan tahap interferon secara semula jadi, memberikan sokongan pertahanan dari peringkat sel.


2. Vita-Lea® for Children
Vita-Lea® for Children dihasilkan dengan rangkaian 18 vitamin dan mineral yang komprehensif.

Setiap hidangan menyediakan 100% Nilai Harian kesemua lapan vitamin B, serta vitamin C, D dan E, yang memainkan peranan penting untuk menyokong tubuh yang sihat.

Tanpa tambahan pengawet, pemanis atau perasa tiruan, dan ia dimaniskan secara semula jadi menggunakan xylitol yang tidak menggalakkan kerosakan gigi.

Bebas gluten dan berperisa anggur lazat yang pasti digemari oleh si manja.


3. Meal Shakes
Sumber yang baik bagi serat dan protein. Protein membantu membina dan memperbaiki tisu badan. Ia adalah penting untuk pertumbuhan dan perkembangan, membekalkan asid amino yang diperlukan untuk penghasilan protein.
Kaya dengan kalsium dan zink. Kalsium membantu membina tulang dan gigi yang kuat. Zink memainkan peranan yang penting dalam pertumbuhan.

Jom Order Produk Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan Nutriferon dan Vitalea for Children anda dengan klik pada ikon di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
 
Ultimate Kids Set
Mealshake & Nutriferon

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=18f5d73a3c6b68160f6aa7fd089423b3
Set Vitalea For Children + Nutriferon Shaklee
Vitalea For Children
 Nutriferon Shaklee
Nutriferon Shaklee
 
Cara 2 :
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang


Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader
868991

Disclaimer :
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.

This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts