Caratomax

7 Latihan atau Senaman Mata Yang Anda Boleh Lakukan Untuk Elak Pakai Cermin Mata

13:46

Anda pasti biasa memandu dalam jarak yang jauh atau mengadap komputer dari pagi hingga petang kan? Dan pastinya, mata anda mesti penat dan sangat letih sehingga mengakibatkan anda sukar untuk fokus dan pandangan mula menjadi kabur. Tapi tahukah anda ada 7 latihan mata yang anda boleh cuba?
eye exercise

8 Latihan Mata Yang Mudah Untuk Anda Lakukan

1. Kelip Mata
Pelik kan? Padahal ini adalah perkara normal. Tapi tahukah anda ramai yang menonton televisyen atau membuat kerja di hadapan komputer tidka mengelip mata dengan mencukupi?

Cara paling mudah, cuba kelip mata anda setiap 3 saat untuk 2-3 minit yang seterusnya? Dan selepas itu, cuba untuk tidak kelip mata untuk 2 minit pula. Ada apa-apa perbezaan tak?

2. Gosok mata dengan tapak tangan
Latihan ini membantu mengurangkan rangsangan terhdap mata dan otak. Dengan mata tertutup dan menmberikan tekanan yang rendah pada mata, ia akan membantu menyebarkan tekanan cecair di dalam mata dan membantu mata anda rehat.
palming latihan mata
Caranya mudah. Pastikan anda duduk dengan selesa. Gosok tangan anda sehingga ia menjadi suam. Tutup mata anda dengan tapak tangan anda. Pastikan bahagian yang berbentuk mangkuk pada tapak tangan menutupi bahagian atas mata, jari di bahagian dahi dan pergelangan tangan di tulang pipi. Elakkan dari mengenakan tekanan pada bebola mata anda dan pastikan tiada cahaya dapat masuk dan hidung anda tidak tertutup.

Tarik nafas panjang dan dalam dan apabila anda tidak nampak apa-apa cahaya, angkat tangan dan ulang setiap 3 minit.

3. "Figure of 8"
Latihan ini untuk membantu meningkatkan fleksibiliti dan membantu otot-otot mata.
figure of 8
Anda hanya perlu membayangkan bentuk 8 yang besar lebih kurang 10 kaki di hadapan anda. Gerakkan mata seolah-olah seperti hendak menulis bentuk 8 tersebut. Lakukannya untuk beberapa minit dan ulanginya dalam arah yang bertentangan untuk beberapa minit lagi.

4. Fokus Jarak Dekat dan Jauh
Letakkan ibu jari anda lebih kurang 10 inci di hadapan mata. Fokus pada ibu jari anda selama 10-15 saat. Kemudian fokus pula satu objek yang berada 10-20 kaki selama 10-15 saat. Ulang dan gilirkan beberapa kali.
latihan mata

Latihan ini membantu menguatkn otot mata dan menguatkan penglihatan anda. Ia amat sesuai bagi kes-kes rabun dekat atau myopia.

5. "Zooming"
Pastikan anda duduk dengan selesa. Genggam sebatang pensel atau pen atau memadai dengan menggunakan ibu jari ada. Luruskan tangan dan pastikan anda fokus pada ibu jari atau objek yang anda pegang.
latihan mata
Gerakkan tangan mendekati mata sehingga jarak 3 inci dan pastikan mata anda tidak lari daripada objek tersebut. Luruskan tangan perlahan-lahan semula. Ulangi teknik ini selama beberapa minit dan lakukan 3 kali seminggu.

6. "Rolling The Eyeball"
Pusingkan bebola mata anda mengikut arah jam tanpa menggerakkan kepala. Buat latihan ini selama 2 init dan ulanginya pada arah yang berlawanan.
latihan mata

7. Latihan pergerakan mata beritma
Latihan ini anda memerlukan anda berada di kawasan taman permainan yang mempunyai fasiliti senaman. Cuba bergayut pada "sway bar" dan fokus pada 1 objek dalam jarak 5 kaki daripada anda. Sambil anda bergayut, pastikan anda terus fokus pada onjek tersebut.

Kesemua latihan ini perlu dibuat sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Ini adalah untuk membantu menguatkan otot mata dan memastikan anda mampu memberi fokus. Akhiri setiap sesi senaman dengan Kaedah 2 bagi merehatkan kembali mata anda

Pada masa yang sama, pengambilan diet serta suplemen akan banyak membantu dalam menjaga kesihatan mata. Kajian pada tahun 2008 mendapati pengambilan lutein dan zenaxanthin banyak membantu meningkatkan kesihatan mata.

Memperkenalkan CarotoMax®
Purata pengambilan harian karotenoid lutein, likopena dan beta karotena hanyalah 8mg - CarotoMax® menyediakan lebih 13mg karotenoid yang sangat bermanfaat.
CarotoMax® membekalkan enam karotenoid penting termasuk astaxantin, alfa dan beta karotena, likopena, lutein dan zeaxantin daripada ekstrak pekat. Membekalkan lebih 13mg karotenoid dalam setiap hidangan. Ia melebihi 1.5x berbanding anggaran purata pengambilan harian.


Jom Order CarotoMax® Shaklee Sekarang

Cara 1 :

Dapatkan CarotoMax® anda dengan klik pada ikon CarotoMax® di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan kurier GDex atau CityLink.
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi eksklusif tentang set mana yang paling terbaik untuk diri anda, tips serta cara pengambilan yang akan membantu anda mendapat manfaat  dan kesan dengan cepat!

Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

Cara 3 :
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader
868991

Disclaimer :

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.

This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts