Bagaimana Menilai Tahap Dehidrasi (Dehydration)?

Dehidrasi: 3 Gejala Jika Dibiarkan Boleh Membawa Maut

18:38

Pernah dengar mengenai dehidrasi? Selalunya kita sebut dahaga lah dalam bahasa biasa. Tapi tahukah anda bila kita sampai tahap dahaga yang terlampau sangat kita sebenarnya di tahap dehidrasi yang sangat ekstrem?

Dehidrasi adalah keadaan di mana tubuh kita kehilangan air kesan daripada aktiviti termasuk berpeluh, membuang air bahkan ketika sedang tidur.


dehydration
Dehidrasi umpama menjemput penyakit datang

Berikut 3 Gejala Dehidrasi Jika Dibiarkan Boleh Membawa Maut

Fasa Pertama:

Keletihan, wajah kemerah-merahan, mudah cemas, putus asa, tidak boleh tidur dengan baik, berat kepala.

Fasa Kedua:

Fasa berat/dehidrasi yang berpanjangan boleh mengakibatkan asma, alergi, hipertensi (tekanan darah tinggi), sembelit, diabetes.

Fasa Ketiga:

Fasa darurat yang mengakibatkan kepedihan dan kesakitan pada badan, seperti pedih ulu hati, kembung perut, sakit dada, sakit pinggang, sengal-sengal sendi, migrain, sakit otot, muntah-muntah serta mual di pagi hari (terutama ketika hamil)

Rujukan: Majalah Dara Jun 2015

Jadi jika anda berasa tidak sihat badan, perkara pertama yang anda harus audit adalah dengan mengambil air yang secukupnya bagi mengurangkan gejala dehidrasi. Anda boleh amalkan 6 Tips Minum Air Mudah Bagi Cukupkan Bendalir Badan Perkongsian Pakar.

Bila tahu step-by-step untuk minum air, anda tidak mudah rasa terbeban untuk minum air ataupun tidak hanya minum air bila betul-betul dahaga. Semoga perkongsian ini memberi manfaat.

Selamat beramal.

Your Trusted SID

  ID 868991

Riza Afzan Asri

SMS/Whatsapp 012-4637064 

Email: rizaafzan@gmail.com

COD: Taiping dan kawasan sekitar Pos: Seluruh Malaysia

~Happy to share, pleasure to help!

Artikel Menarik Untuk Dibaca:

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts