Alfalfa Complex

Tips Elak Sembelit Agar Tidak Menderita Buasir Yang Menyeksakan

00:59

Anda selalu sembelit dan satu hari terperasan ada darah mengalir keluar ketika anda sedang membuang najis? Itu adalah buasir peringkat dalaman yang mana terdapat pendarahan tetapi tidak menyebabkan kesakitan. 


Jika anda mengalami situasi ini, amatlah penting untuk anda mengamalkan Tips Elak Sembelit Agar Tidak Menderita Buasir Yang Menyeksakan. Anda harus elakkan jadi buasir luar, buasir peringkat seterusnya di mana salur darah di dalam dubur membengkak dan terkeluar. Selain itu juga anda akan merasa gatal-gatal sekeliling dubur. 

Buasir

Tips Elak Sembelit 

1. Makan makanan berserat tinggi termasuk roti dan pasta bijirin penuh, beras perang dan banyak sayur-sayuran sertya buah-buahan. 


Jadikan buah dan sayur menu harian wajib. Paling mudah beli buah betik, potong siap-siap dan amsukkan dalam peti ais. Kalau rasa tak sempat sangat, boleh beli epal saiz kecil kerana terdapat 14 Khasiat Epal Yang Anda Tak Boleh Kata Tidak.


2. Minum Antara 6-8 gelas sehari agar tidak ternyahhidrat. Awas Gejala Dehidrasi Yang Boleh Membawa Maut


3. Cuba berjalan dengan kerap walaupun anda hanya mempunyai masa dan tenaga yang cukup sekadar untuk berjalan. Selain mengelak terjadinya buasir, ia juga termasuk dalam 6 Cara Senaman Ibu Hamil Supaya Mudah Meneran Ketika Bersalin.


4. Pergi ke tandas sebaik sahaja anda merasa hendak membuang air besar. Ini petanda kandungan air di usus anda tengah banyak ketika itu. Dengan mengabaikannya, najis anda akan jadi keras dan kering.


5. Cuba naikkan kaki ke atas bangku ketika membuang air besar jika anda menggunakan tandas duduk. Ini akan membantu meluaskan ruang untuk najis keluar.


Jika anda mendapati masalah ini semakin teruk, anda boleh meminta pakar obstetrik anda untuk memberikan ubat julap yang selamat untuk keadaan anda. 

Buasir ketika berpantang


Semoga perkongsian tips ini bermakna buat anda. Selamat mengamalkan ya!


Your Trusted SID


  ID 868991


Riza Afzan Asri


SMS/Whatsapp 012-4637064 


Email: rizaafzan@gmail.com


COD: Taiping dan kawasan sekitar Pos: Seluruh Malaysia


~Happy to share, pleasure to help!


Artikel Menarik Untuk Dibaca:

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts