Set Imuniti

9 Khasiat Biji Labu Yang Anda Tak Tahu Sampai Boleh Tercengang!

13:26

Pernah makan roti atau pencuci mulut yang diletakkan biji labu? Ke makan je tanpa tahu biji-biji hijau tu adalah biji labu sebenarnya? Dan tahukah anda ada 9 Khasiat Biji Labu Yang Anda Tak Tahu Sampai Boleh Tercengang?

khasiat biji labu

Nak tau tak apa manfaat makanan sunnah ni? Meh kita terokai khasiat yang masuk dalam badan kita.

1. Makan suku cawan biji labu mengandungi separuh dari amoun biji labu yang badan perlukan. Ia sangat penting untuk fungsi fisiologi badan (cipta ATP - sejenis molekul tenaga dalam badan), sintesis RNA dan DNA, mengawal denyutan jantung dan sebagainya.

Kebaikan yang lain ia mampu mengawal tekanan darah dan "sudden cardiac arrest" yang mungkin terjadinya serangan jantung dan stroke.

2. Mengandungi zink yang meningkatkan imuniti, pertumbuhan dan pembahagian sel, membaiki mood tidur, deria rasa dan bau dan sebagainya.

3. Sumber Omega-3 dari tumbuhan. Ia dalam bentuk ALA dan kemudiannya ditukarkan ke dalam bentuk Omega-3 (EPA & DHA) di dalam badan.

4. Biji labu mengandungi kandungan zink yang tinggi sangat membantu dalam kesihatan prostat. Minyak biji labu memainkan peranan dalam merawat "benign prostatic hyperlasia" - keadaan di mana kelenjar prostat membesar.

5. Kajian haiwan mencadangkan biji labu membantu pengawalaturan insulin dan bantu kurangkan komplikasi dengan mengurangkan tekanan oksidatif sel.

6. Wanita postmenopaus sangat bagus mengamalkan biji labu kerana ia kaya dengan phytoestrogen. Kajian mencadangkan peningkatan taraf kolesterol baik (good HDL) dan penurunan tekanan darah, kurangkan 'hot flashes', sakit kepala dan sakit sendi.

7. Biji labu kaya dengan lemak baik, antioksidan dan fiber untuk kesihatan jantung dan hati

8. Biji labu kaya dengan tryptophan, sejenis asid amino yang akan ditukarkan kepada serotonin di dalam badan. Ia kemudian ditukarkan kepada melatonin (hormon tidur) untuk mendapat tidur yang lebih lena.

9. Biji labu sangat bermanfaat bertindak sebagai anti-keradangan untuk beberapa masalah kesihatan seperti artritis, asma, sakit sendi dan sebagainya

Rasa sukar nak dapatkan bekalan biji labu setiap hari? Saya pilih nutrifeon Shaklee, yang di paketkan siap dengan kajian saintis dalam bidang immunologi selama 40 tahun. Lebih praktikal sebab boleh masukkan dalam beg dan di bawa ke mana sahaja.

khasiat biji labu di dalam Nutriferon

Your Trusted SID 

Shaklee Distributor & Bussiness Leader

#tsunamishaklee #adrenalinG3

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts