Berhenti Merokok

Psychological Dependence Terhadap Rokok Yang Tak Ramai Sangat Ambil Kisah Tapi Sebenarnya Memudaratkan

10:00

"Atok ni macam kucing Mya kat rumah pulak" tiba-tiba cucu perempuan kesayangannya bersuara sehingga terbantut perbualan Pak Kassim dan sahabatnya. Terpinga-pinga kedua-duanya.

"Hish, kamu ni, Menyampuk pula bila orang tau bersembang. Kan Atok dah pesan tak elok" kata Pak Kassim kurang senang.

"Ye la, Atok cakap kat Tok Tam tadi, Atok kalau lepas makan je, mesti nak hisap rokok. Kalau 5 kali makan, 5 kali jugak la nak hisap rokok" kata Mya sambil tangannya lincah bermain anak patung Didi yang dibelikan ayahnya tempoh hari.

Tapi kali ini, Pak Kassim terdiam. Seolah-olah menanti apa lagi yang akan dikatakan cucunya ni.

"Dah tu, kenapa Mya samakan Atok dengan kucing Mya?" soalnya sengaja.

"Atok cakap tadi, lepas Atok makan je, Atok hisap rokok. Lepas Atok makan je, Atok hisap rokok. Sama la macaam kucing Mya. Setiap kali Mya balik sekolah, kucing Mya dah tunggu depan pintu mintak bagi makan. Tapi kalau Mya waktu cuti, pantang Mya masuk ikut pintu je, kucing Mya nak makan. Kalau 10 kali Mya lalu ikut pintu, 10 kali la dia nak makan. Penat la, Atok" cerita Mya dengan penuh semangat.

Mulut Pak Kassim seolah-olah terkunci. Dia tak mampu membalas kata-kata cucunya yang baru berusia 5 tahun tu. Pak Tam pula dah panas punggung. Terus minta diri.

Soalan Mya terus menghantui Pak Kassim malam itu. Selalunya, apa jua yang orang katakan padanya tentang rokok, sangat mudah dibidasnya. Jawapan bagi setiap kata-kata orang lain tentang bahaya merokok sudah tersusun rapi dalam benak fikirannya.
Semua perokok tegar sepertinya tahu kebaikan merokok. Pak Kassim bertambah yakin kerana ayahnya yang dah tua pun masih sihat walaupun merokok. Itu belum kira pengalamannya sendiri yang alami sembelit yang teruk sehingga terpaksa dikejarkan ke hospital.

Esoknya Pak Hamid ke Klinik Kesihatan berdekatan rumahnya. Dia mahu jumpa Pegawai Farmasi yang pernah berinya kaunseling tentang berhenti merokok. Ada soalan yang ingin sangat diketahui jawapannya.

"Pakcik bukan tak mahu berhenti merokok . Dah banyak kali Pakcik cuba. Paling lama 6 bulan. Itupun mula masa bulan puasa yang lepas. Tapi masa kenduri hari tu, ada kawan Pakcik offer "sepam" (sekali sedut).  Akhirnya terjebak balik sampai sekarang.

"Dah la, Pakcik tahu Pakcik silap. Tapi ada satu soalan yang Pakcik nak sangat-sangat tahu jawapannya" keras suara Pak Kassim kali ini.

"Baiklah, Pakcik. Cuba Pakcik kongsi dengan saya soalan Pakcik tu. Saya akan cuba bantu" lembut tutur kata Pegawai Farmasi bernama Nadiah itu.
"Cucu saya cakap saya macam kucingnya. Cik faham tak? Cucu Pakcik yang 5 tahun tu cakap Pakcik macam kucingnya sebab Pakcik masih merokok. Selama ni Pakcik boleh jawab semuanya. Tapi kenapa samakan Pakcik dengan kucingnya?" bulat mata Pak Kassim kali ini.

" Saya tak faham. Samakan macam mana, Pakcik? Jangan marah ye, Pakcik. Saya perlukan fahamkan situasi sebelum cakap apa-apa".

"Macam ni, Pakcik tengah bersembang dengan jiran Pakcik. Pakcik ada beritahu setiap kali Pakcik makan, mesti nak merokok. Tiba-tiba cucu Pakcik samakan Pakcik dengan kucingnya yang akan mintak makan setiap kali masuk pintu. Pakcik tak faham".

"Oooo, macam tu ke? Baru la saya faham" kata Nadiah sambil tersenyum.

"Haaa, Cik faham? Tolonglah jelaskan pada  Pakcik. Pakcik nak sangat tahu" kata Pak Kassim dengan penuh semangat.

"Macam ni, Pakcik. Ketaghan pada rokok ni bukan bersifat fizikal je. Maksudnya, ketagihan pada rokok berlaku secara fizikal dan mental. Ketagihan dari segi fizikal selalunya mudah untuk kita atasi. Malah, ada ubat yang boleh bantu untuk atasi ketagihan fizikal perokok".

"Jadi, apa kaitan dengan kucing cucu saya?" Pak Kassim mula mendesak.

"Sabar, Pakcik. Ketagihan mental atau perilaku sebenarnya adalah bahagian yang paling sukar untuk dibuang. Paling mudah nak faham apabila dah jadi kebiasaan, merokok dilakukan bersama sesuatu perbuatan. Contohnya ada yang kata, jika tak merokok di bilik air, tak boleh buang air besar."

"Dan dalam kes Pakcik, Pakcik dah jadi terbiasa untuk merokok setiap kali selepas makan. Keadaan ini pernah diuji pada penghujung tahun 1800. Ujian ini dipanggil Eksperimen Pavlov. Secara ringkasnya, dalam eksperimen ini, subjek yang diuji adalah seekor anjing yang dilihat mengeluarkan air liur apabila diberikan makanan. Selepas seminggu, anjing diberikan makanan sambil loceng dibunyikan dan ia dilhat mengeluarkan air liur. Ia dilakukan secara berterusan. Kemudian setelah satu tempoh, apabila loceng dibunyikan, anjing itu masih mengeluarkan air liur walaupun makanan itu tiada"
"Jadi, apa kaitan dengan Pakcik dan kucing cucu Pakcik tu?" Pak Kassim mula marah. 

"Sabar, Pakcik. Apa yang cucu Pakcik nak cakap, minda Pakcik telah di'set' untuk mencetuskan keinginan untuk merokok setiap kali selepas makan. Sama seperti kucingnya yang akan minta makanan setiap kali cucu Pakcik masuk ikut pintu rumahnya" terang Nadiah panjang lebar.

"Walaupun Pakcik berjaya berhenti tempoh hari, Pakcik hanya berjaya atasi ketagihan fizikal. Ketagihan dari segi perilaku atau mental masih ada. Sebab itu bila kawan Pakcik 'offer' rokok, ingatan Pakcik terhadap rokok kembali" kata Cik Nadiah sambil tersenyum.

Tersandar Pak Kassim selepas mendengar penerangan panjang lebar tadi. Puas hati sebab akhirnya persoalannya terjawab. Namun, kekesalan mula menyelubungi hatinya. Kesal sebab akhirnya terpaksa menelan pahit bahawa dirinya masih tidak mampu melawan ingatannya terhadap rokok.

Kini Pak Kassim kini tahu apa yang perlu dilakukannya. Dia perlu dapatkan bantuan untuk atasinya. Namun dia bersyukur, kerana kini dia tahu apa yang dia sepatutnya lakukan dan Pak Kassim amat berterima kasih kepada cucu kesayangannya kerana menyedarkannya.

Jadi Apa Yang Kita Boleh Pelajari?
Rasanya 6 daripada 10 perokok yang pernah saya temui ada pengalaman berhenti merokok. Tapi rata-ratanya akan mengatakan simptom gian dan kesan sampingan adalah perkara yang paling menghantui mereka. Betul kan? Tapi jangan risau, anda boleh melakukannya dengan

Adakah Resveratrol Boleh Membantu?

1. Menjadikan Sel Lebih Efisien Dalam Biogenesis Mitokondria
Mitokondria adalah kilang tenaga bagi sel. Dalam keadaan stress terutamanya semasa merokok, keupayaan mitokondria untuk menghasilkan tenaga bagi menjalankan proses-proses hidup menurun dan akhirnya mengakibatkan kematian struktur penting ini.

Resveratrol membantu mengembalikan persekitaran yang sesuai bagi sel dan membantu proses penghasilan mitokondria, menjadikan sel berkeupayaan menghasilkan tenaga untuk proses hidup. 

2. Memperlahankan Proses Inflamasi/Keradangan 
Resveratrol, anthocyanin daripada ekstrak Elderberry dan polifenol-polifenol lain di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan yang efektif dalam menghalang pembentukan radikal-radikal bebas.


Radikal bebas akibat merokok adalah punca utama berlakunya kerosakan sel melalui proses inflamasi dan apabila proses ini dapat diperlahankan, kerosakan yang lebih teruk pada pada organ-organ akan dapat dihentikan.

3. Melambatkan proses pembentukan protein AGE 
Merokok telah terbukti mengakibtakn pelbagai kerosakan kronik pada sistem organ tubuh manusia. Dengan membantu melambatkan penghasilan protein AGE yang terhasil akibat kerosakan sel, pelbagai turutan proses yang membawa kepada penuaan dan penyakit-penyakit kronik. 

4. Membantu melindungi sel dari kerosakan DNA 
Sebarang penghasilan sel adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada DNA. Jika DNA rosak, sel-sel yang terhasil adalah tidak sihat dan tidak dapat menjalankan tugas yang sepatutnya ia lakukan dengan efektif. 

Resveratrol telah terbukti membantu melindungi sel daripada kerosakan DNA dan memperlahankan proses pemendekan struktur telomere pada DNA melalui kajian oleh Dr Elizabeth Blackburn, pemenang Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009. 
**Cross-Sectional Analysis of Telomere Length in People 33-80 Years of Age: Effects of Dietary Supplementation. Harley CB et al. (2014) 55th Annual Conference, JACN, Vol. 33(5), p414.

Apabila DNA berjaya dilindungi daripada rosak, kerosakan yang lebih teruk akan dapat dielakkan dan proses penghasilan sel-sel baru yang sihat akan berjalan dengan lebih lancar. Ini akan membantu proses baik pulih sistem pernafasan serta organ-organ yang rosak akibat kesan rokok. InsyaAllah, sebarang simptom akibat berhenti merokok akan berkurangan dan anda akan jadi lebih sihat.

Mengapa Vivix? 
Resveratrol merupakan satu bahan aktif yang terbukti mampu membantu dalam memastikan paras gula dalam darah dalam lingkungan normal. 

Namun, Vivix adalah lebih unik kerana diperkaya dengan beberapa polifenol yang dipilih khas yang mampu meningkatkan keberkesanan resveratrol hampir 13 kali ganda dalam menjalankan tugasnya! Ini bermakna Vivix mampu memberi kesan 13 kali lebih baik untuk membantu anda berhenti merokok.
polifenol di dalam Vivix meningkatkan keberkesanan resveratrol
Testimoni
Disclaimer : Kesan mungkin berbeza bagi setiap pengguna. Harus diingat, Vivix bertindak sebagai makanan tambahan, bukan ubat. Pengambilan ubat untuk rawatan harus diteruskan dan tidak boleh dihentikan tanpa nasihat doktor

berhenti merokok tanpa kesan sampingan
berhenti merokok tanpa kesan sampingan
berhenti merokok tanpa kesan sampingan

Berminat Dapatkan Vivix Shaklee Sekarang?

Cara 1: 
Dapatkan Vivix anda dengan klik pada ikon Vivix di bawah, ikuti langkah seterusnya dan pihak Shaklee Malaysia akan terus membuat penghantaran menggunakan perkhidmatan courier GDex atau CityLink.
Vivix (1 botol)

Vivix( 2 botol)


TAWARAN HEBAT!
Cara 2: 
Dengan Cara 1, anda dapat buat pembelian terus daripada HQ Shaklee. Tapi dengan cara 2, kami akan menyediakan extra service yang semestinya dapat membantu anda menghentikan ketagihan yang sememangnya sukar untuk dihentikan ini.



Kami akan sediakan sekali 1-to-1 coaching & kaunseling secara PERCUMA daripada seorang Certified Smoking Cessation Service Provider (CSCSP) Malaysia sehingga anda berhenti merokok.

Ini kerana, ia telah terbukti bahawa mereka yang mendapat bantuan atau "guidance" daripada seorang "clinicians" adalah 1.7 hingga 2.2 kali lebih berjaya untuk berhenti merokok.


Sekiranya anda berada di kawasan Taiping, Kamunting dan Simpang, saya adalah Pengedar Shaklee di Taiping, Kamunting dan Simpang

Cara 3:
Inginkan diskaun sehingga 15% bagi produk-produk Shaklee? Hubungi saya sekarang di nombor di bawah. Saya tunggu panggilan anda :)

Shaklee Distributor & Bussiness Leader

You Might Also Like

0 respon

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Popular Posts